Kárpátaljai utazás

image1

Április 5-é és 9-e között egy ötnapos kárpátaljai utazáson vettek részt a BGSzC (Budapesti Gazdasági Szakképző Centrum) tanárai,mely program az EMET Határtalanul! Kárpátaljai Akcióprogramjának támogatásával valósult meg. Iskolánként 2-2 pedagógus, tehát összesen 40 fő volt jelen a kiránduláson. A Beregszásztól néhány kilométerre lévő szállásról, Makkosjánosiból csillagtúraszerűen jártuk be a Kárpátalját. Első teljes napunkat a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolán tett látogatással kezdtük, melynek munkáját anyagi és tárgyi (könyv) adománnyal segítettük. Az igazgató asszony szertettel fogadott és vezetett körbe bennünket. A mesésen felújított épület termei a felújítást támogató magyarországi településekről, városrészekről kapták nevüket. A látogatás pedagógiai, módszertani tudáscserével zárult. Délután a Bethlen-kastélyt látogattuk meg, ahol részletes tárlatvezetést kaptunk, mely nemcsak a város, hanem egész Kárpátalja történetét mutatta be.

A következő napon Munkács várát látogattuk meg, ahonnan a Kozák étterem útba ejtésével a Vereckei-hágóhoz mentünk. A munkácsi vár alapos és terjedelmes kiállítóterét a kortárs ukrán-orosz slágerekre karaokezó teremőr bácsi koronázta meg. A Vereckei-hágónál bár nyomokban találtunk havat, az időjárás itt is kegyes volt hozzánk. A koszorúzást és megemlékezést a Himnusz közös eléneklésével zártuk.

Másnap Nagyszőlős felé vettük az irányt, ahol először Ugocsa várához kapaszkodtunk fel, majd a Perényi-kastély kertjében tettünk sétát. A Nagyszőlősön, mint minden városban, megtekinthettük a kelet-ukrajnai háborúban elesett katonák emlékhelyét. Utolsó állomásunk „Husztnak romvára” volt, ahol kemény ostrom után a jól megérdemelt panorámában gyönyörködhettünk, végezetül pedig közösen szavaltuk el Kölcsey epigrammáját.

Az ötödik napon hazafelé még betértünk Csarodára, ahol a kicsi, de annál szebb templomban alapos ismertetőt hallgathattunk meg. A kárpátaljai utazás során számos helyi étellel ismerkedtünk meg, mesés tájakon buszoztunk végig, és a kárpátaljai mindennapokba is betekintést kaptunk.