Öko hírek

Az ökoiskola a fenntartható fejlődés iskolája. Azaz: a diákok, a tanárok, az iskola dolgozói úgy élnek, dolgoznak, tanulnak, hogy felelősen gazdálkodnak a természeti forrásokkal, hogy azokból a következő generációnak is jusson. A hétköznapokban ez annyit jelent, hogy figyelünk a környezetünkre, tisztán tartjuk, szépítjük, lehetőleg természetes anyagokból készült dekorációkkal. Nem pazaroljuk az energiát. Egészségesen élünk, táplálkozunk, sportolunk, és ha tehetjük, kint vagyunk a szabadban. Nem termelünk hulladékot, ha mégis, akkor szelektíven gyűjtjük.




Ha mihamarabb nem változtatunk irányt, oda lyukadunk ki, ahová tartunk.





Öko beszámoló 2019/2020 2.félév

BGSZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma

Öko beszámoló

2019/2020

Örökös Ökoiskola

Iskolánk sikeresen pályázott az Örökös Ökoiskola címre, melyet igényes gálaműsor keretében az iskola képviseletében az idegen nyelvi- és öko munkaközösség-vezetője vehetett át. Büszkénk vagyunk a címre, fontos számunkra a fenntartható fejlődés elve és szemlélete, a jövendő nemzedékek iránti felelősség. Ezt közvetítjük diákjainknak, ilyen irányú munkánk a címmel hivatalosan is elismerést nyert.

Környezetünk szépítése a fenntartható fejlődés szellemében:

Osztálytermek és folyosók

A termeket a diákok az évszaknak megfelelően dekorálják.

Két éve a folyosók régi függönyei helyett a 12.d osztály tanulói kreatív dekorációval érzékeltetik az adott évszak, hónap, vagy esemény hangulatát. A dekorációkat saját kezűleg készítik, természetes anyagokból, a dekorációk ízlésesek, vidámak.

A Karácsonyi dekorációk a leglátványosabbak, természetesek.

Ősszel, majd tavasszal az osztályok nagytakarítást rendeztek a saját termükben.

Kommunikáció, Öko információk megosztása:

Az Öko központi faliújságon és a munkaközösségek faliújságán öko témákat olvashattak a diákok.

Megújult, megszépült az iskolai honlap, rajta az Öko link is, melynek frissítése folyamatban van.

Öko polc működik a könyvtárban.

Egészségtudatos programok szervezése, gondozása, mentálhigiénés továbbképzés:

Prevenciós programok:

Iskolánkban szeptembertől Vörös-Nagy Beáta szociális segítő hétfőnként 9-13 óra között fogadja a tanulókat. Igény szerint, az osztályfőnökökkel egyeztetve rendhagyó osztályfőnöki más napokon is a következő témákban:

  • Kommunikációs készségfejlesztés
  • Dühkezelés- Agresszió
  • Konfliktuskezelés
  • Csapatépítés
  • Pályaorientáció
  • Biztonságos internethasználat
  • Kirekesztés
  • Önismeret
  • Érzékenyítés
  • Prevenció (alkohol, drog, bűnelkövetés)
  • Szexedukáció

Igény esetén bármilyen más témában is beszélget az osztályok tanulóival.

A szociális segítő a XIII.kerületi Prevenciós Központtal együttműködve Prevenciós programokat szervez. A Központban Prevenciós szabadulószoba is működik, ezt előbb az iskola tanárai próbálták ki, majd a 9-10.évfolyam tanulóit vonjuk be fokozatosan a programba.

Első félévben a 10.b osztály egy teljes délelőttöt töltött a Prevenciós Központban, ahol lehetőségük volt a központ munkatársaival prevenciós kérdések mellett bármiről beszélgetni, levezetésként játszani.

Második félévben, februárban a 9.d osztály Kristin Csilla kolléganő szervezésében és kíséretében Projektnapot tartott a Központban, „Egyben-egészben, mentálhigiénés és egészségnap” címmel.  A központ munkatársai két csoportra osztották az osztályt: az egyik csoport először az egészséges táplálkozás kérdéskörét járta körül, kérdőíveket töltöttek ki, cukormentes reformételeket készítettek, és a fenntartható fejlődés szellemében elmosogatták a műanyagmentes edényeket.

A másik csoport jógázott, majd a csoport fele prevenciós filmet nézett, prevenciós szabadulószobából szabadult, a másik fele beszélgetett a központ munkatársaival.

Miután befejezték a foglalkozásokat, a két kis csoport, majd a 2 nagy csoport terepet cserélt.

A tanulóknak nagyon tetszett a program, és biztos, hogy hasznos is volt.

Mentálhigiénés továbbképzésen vett részt 2020. februárjában Dániában Gyenge Gyöngyvér, a tanfolyam címe: „Tanárként hogyan maradjak fitt és egészségéges”. A tanfolyamon sok módszert, stratégiát ismerhettek meg a különböző nemzetiségű résztvevők, és hasznos tapasztalatcserét is folytattak. A tapasztalatokat a résztvevő megosztotta a tantestülettel.


A természettudományos faliújságon is megjelent egy jó összeállítás a dohányzás káros hatásairól.

A testnevelési munkaközösség sok programot szervez. A mindennapos testnevelés mellett vannak rendezvények, versenyek, melyeken nagyon sok tanuló vesz részt. Az egyik legnagyobb az Európai Diáksport napja, ezen a napon minden negyedik dák részt vett.

2019-2020. első félévi sportversenyek és egyéb sportrendezvények

I. félév

Program neve

Ideje

Szervező tanár

Felkészítő, kísérő tanár

Tanulói létszám

A verseny jellege

Európai Diák Sportnap

2019.09.27

Kecskés Márta

Kecskés Márta, Pók Edina, Séfer Tamás

150 fő

Nemzetközi

Történelmi váltófutás

2019.10.20

Kecskés Márta

Kecskés Márta, Pók Edina

13+1

Budapesti

MLSZ foci

2019.11.07

Séfer Tamás

Séfer Tamás

10 fő

 

Országos

SPAR Budapest Maraton

2019.09.28

Pók Edina

Pók Edina, Kecskés Márta

110 fő

Nemzetközi

Ping-pong verseny

2019.12.05

Testnevelők

Testnevelők

60 fő

 

Centrum Károlyi

Projekt hét

2019.11.22-25.

Testnevelők

Testnevelők

50 fő

Iskolai

Károlyi nap

2019.12.07

Testnevelők

Testnevelők

30 fő

Iskolai

Forrás: Kecskés Márta: A testnevelési munkaközösség beszámolója

Továbbra is üzemel az Egészségfal, ahol a diákok tippeket kaphatnak, hogy hogyan lehet egészségesen élni (Sport, étkezés stb.)

2.félévben nagyon rövid ideig (6 hétig) jártunk iskolába. Miután kihirdették a Korona vírus miatti veszélyhelyzetet, még nagyobb jelentősége lett annak, hogy figyeljünk a tanulók lelki és testi egészségére. A szaktanárok, az osztályfőnökök minden elképzelhető online felületen folyamatosan tartották a kapcsolatot a diákokkal. Beszélgetésekkel, személyes konzultációkkal próbáltuk oldani a diákok szorongását, félelmeit.

A testnevelés szakos kollégákra is nagy feladat hárult: olyan mindennapos testnevelési feladatokat kellett kitalálniuk, amelyek akár a négy fal között végezhetőek, vagy a szabadban, de elkerülve a fertőzésveszélyt. Nem volt egyszerű. Idézek Kecskés Márta, testnevelési munkaközösség-vezető beszámolójából:

„A diákok kreatívan, zenei aláfestéssel végezték az otthoni mindennapos testmozgást, voltak olyanok is, akik kifejezetten élvezték a különböző sportfeladatok közötti válogatást.

A digitalizáció világában a mozgásszegény életmód elhatalmasodása komoly veszélyt jelent nemcsak a fiatalokra nézve, de korán elkezdve tenni ellene a későbbi életre nézve biztosan kifizetődővé válik.

Célunk, tehát nem lehet más, mint a lehetőségeink felmérése után, az egészség hosszú távú megőrzésének megteremtése. Mindezen folyamatba a diákok minél nagyobb számú bekapcsolása, megértetése annak, hogy a minőségi élet fontos elemei a mozgás és a helyes táplálkozás, együttesen!”

Dök öko tevékenység:

Minden program szervezésénél érvényesült az öko szemlélet pl. Gólyanap, Mikulás ünnepség, Karácsonyi készülődés, faliújságok stb.

Tematikus hét, tematikus napok

Szakmai és öko tematikus hetet szerveztünk a szakmai és osztályfőnöki munkaközösséggel együtt. Az osztályok különböző létesítményeket, üzemeket látogattak meg: Repülőtér, Levéltár, Zwack gyár, Törley Látogatóközpont, Magyar Posta Logisztika Központ, Audi gyár, Katasztrófavédelmi Múzeum, OTP, Márka üdítőgyár, Közlekedési Múzeum, Magyar Vasúttörténet Park, XV. kerületi FKF, Suzuki gyár.
Az osztályoknak öko szempontokat is kellett figyelniük.  Például:

  • Milyen hosszú az áru útja az alapanyagoktól a fogyasztóig/vásárlóig?
  • Előnybe részesítik-e a helyi/magyarországi alapanyagokat?
  • Milyen környezetvédelmi előírásokat kell betartani a termelés folyamán?
  • Keletkezik-e hulladék? Ha igen, mi lesz a sorsa?
  • Mennyire környezetbarát az előállított termék?
  • Mit tesz a cég azért, hogy a következő generációk is élhető környezetben élhessenek?

A kérdések alapján minden osztály tetszés szerint plakátot vagy PPT-t készített, a plakátokból a Diáknapon az öko teremben kiállítást rendeztünk, és az Öko szoba nyitó programjaként meg lehetett tekinteni az osztályok összesített PPT-jét.

A PPT-k megtekintése után egész napos kézműves foglalkozás volt a 9knyb és a 10.b osztály szervezésében: karácsonyi díszek, ajándékok készültek méhviaszból, gyümölcsökből, fenyőágból, más természetes anyagokból és kávékapszulákból is. Nagyon szép ajándékok születtek.

Kapcsolattartás öko szervezetekkel, iskolákkal

Közösségi szolgálat keretében diákjaink önkéntes munkát végeznek (pl. idősotthonokban, állatmenhelyeken, sport rendezvényeken stb.)

Külföldi projekteken is kiemelten figyeljük a jó öko gyakorlatokat, népszerűsítjük őket.

Szelektív hulladékgyűjtés, hulladék kezelés

A hulladékot továbbra is szelektíven gyűjtjük: fém, műanyag, papír, elem, kupak.

A kupakokat sok éven át egy beteg kisfiú gyógyíttatására adományoztuk. A család sajnos már nem vállalja a kupakok leadását, így egy közeli általános iskolának adjuk át őket.

A 9.a osztály tanulói különösen szívükön viselik a környezeti hulladék-problémát, ezért jótékonysági akciót is hirdettek a tengerekben lévő szemét miatt „The Ocean Clean Up” címmel. Készítettek egy figyelemfelkeltő plakátot a főbejárat közelébe, és ehhez egy postaládát is, melyekbe adományt lehet bedobni.

Ugyanez az osztály palackokból és kupakokból asztalokat készített az új nyelvi tehetségterembe.

Ebben az évben a hulladéktermelés csökkentése céljából több osztály és az iskola tanárai önként újságpapírba, vagy újrahasznosított papírba csomagolták az egymásnak szánt ajándékokat.

Kecskés Márta, testnevelés és informatika – munkaközösség vezető 2. félévi informatika beszámolójából „ÖKOiskola elveinek betartása: természetesen a klímaváltozás csökkentése érdekében tanáraink folyamatosan szót ejtettek, felhívták diákjaik figyelmét a különböző új környezetbarát informatikai felfedezésekre, új lehetőségek alkalmazására, a folyamatos fejlesztésekre, a meglévő rendszerek takarékosabb használatára, a minél kevesebb károsanyag felhasználására és az informatikai hulladék gazdaságos kezelésére egyaránt.

Hangsúlyozták a diákoknak, hogy mindezzel hozzá tudnak járulni a környezetük és a természet állapotának fenntarthatóságához és javításához.

A digitális oktatás kényszerű bevezetésével, az otthoni tanulás eredményeképpen a tanulók már alkalmazták is egy kicsit a takarékossági elképzeléseket, hiszen mindenki a saját okostelefonját, vagy táblagépét, vagy laptopját használta a saját rendszerén keresztül, így kapcsolódva be az online iskolába. Az online órán multimédiás elemekkel is lehetett színesíteni az órát, a saját eszközökön keresztül, ezzel segítve a tanulási folyamatokat. Azonnal megnyithatták a multimédiás file-okat. A papírfelhasználás csökkent, hiszen a digitális oktatásban a különböző segédanyagokat online formában kapták meg, és ami a legfontosabb a dolgozatokat is online úton írták meg.”

Budapest, 2020. június 17.

Gyenge Gyöngyvér

Idegen nyelvi és öko munkaközösség-vezető

Ocean Cleanup

Kedves Károlyis Zöld Diákok és Tanárok!

Sok kicsi sokra megy. Bár a kovid-19 közbeszólt, októbertől március 13-ig 8000Ft gyűlt össze a sok bedobált 10,20,50 Forintokból. Ezt az összeget, ahogyan ígértük, átutaltuk az Ocean Cleanup szervezetnek. Talán nem tűnik nagy összegnek, de tekintve, hogy mindenki csak a felesleges apróját rakta bele, szép summa lett.

Köszönet minden adakozó diáknak és tanárnak!

Jövőre újra gyűjtünk!

A szervezők.

Szelektíven jobb

ÖKO BESZÁMOLÓ 2019/2020 1. félév

BGSZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma

Öko beszámoló

2019/2020

1.félév

Örökös Ökoiskola

Iskolánk sikeresen pályázott az Örökös Ökoiskola címre, melyet igényes gálaműsor keretében az iskola képviseletében az idegen nyelvi- és öko munkaközösség-vezetője vehetett át. Büszkénk vagyunk a címre, fontos számunkra a fenntartható fejlődés elve és szemlélete, a jövendő nemzedékek iránti felelősség. Ezt közvetítjük diákjainknak, ilyen irányú munkánk a címmel hivatalosan is elismerést nyert.

Környezetünk szépítése a fenntartható fejlődés szellemében:

Osztálytermek és folyosók

A termeket a diákok az évszaknak megfelelően dekorálják.

Két éve a folyosók régi függönyei helyett a 12.d osztály tanulói kreatív dekorációval érzékeltetik az adott évszak, hónap, vagy esemény hangulatát. A dekorációkat saját kezűleg készítik, természetes anyagokból, a dekorációk ízlésesek, vidámak.

A Karácsonyi dekorációk a leglátványosabbak, természetesek.

Ősszel az osztályok nagytakarítást rendeztek a saját termükben.

Kommunikáció, Öko információk megosztása:

Az Öko központi faliújságon és a munkaközösségek faliújságán öko témákat olvashattak a diákok.

Megújult, megszépült az iskolai honlap, rajta az Öko link is, melynek frissítése folyamatban van.

Öko polc működik a könyvtárban.

Egészségtudatos programok szervezése, gondozása:

Prevenciós programok:

Iskolánkban szeptembertől Vörös-Nagy Beáta szociális segítő hétfőnként 9-13 óra között fogadja a tanulókat. Igény szerint, az osztályfőnökökkel egyeztetve rendhagyó osztályfőnöki más napokon is a következő témákban:

  • Kommunikációs készségfejlesztés
  • Dühkezelés- Agresszió
  • Konfliktuskezelés
  • Csapatépítés
  • Pályaorientáció
  • Biztonságos internethasználat
  • Kirekesztés
  • Önismeret
  • Érzékenyítés
  • Prevenció (alkohol, drog, bűnelkövetés)
  • Szexedukáció

Igény esetén bármilyen más témában is beszélget az osztályok tanulóival.

A szociális segítő a XIII.kerületi Prevenciós Központtal együttműködve Prevenciós programokat szervez. A Központban Prevenciós szabadulószoba is működik, ezt előbb az iskola tanárai próbálták ki, majd a 9-10.évfolyam tanulóit vonjuk be fokozatosan a programba.

A 10.b osztály egy teljes délelőttöt töltött a Prevenciós Központban, ahol lehetőségük volt a központ munkatársaival prevenciós kérdések mellett bármiről beszélgetni, levezetésként játszani.

A természettudományos faliújságon is megjelent egy jó összeállítás a dohányzás káros hatásairól.

A testnevelési munkaközösség sok programot szervez. A mindennapos testnevelés mellett vannak rendezvények, versenyek, melyeken nagyon sok tanuló vesz részt. Az egyik legnagyobb az Európai Diáksport napja, ezen a napon minden negyedik dák részt vett.

2019-2020. első félévi sportversenyek és egyéb sportrendezvények

I. félév

Program neve

Ideje

Szervező tanár

Felkészítő, kísérő tanár

Tanulói létszám

A verseny jellege

Európai Diák Sportnap

2019.09.27

Kecskés Márta

Kecskés Márta, Pók Edina, Séfer Tamás

150 fő

Nemzetközi

Történelmi váltófutás

2019.10.20

Kecskés Márta

Kecskés Márta, Pók Edina

13+1

Budapesti

MLSZ foci

2019.11.07

Séfer Tamás

Séfer Tamás

10 fő

 

Országos

SPAR Budapest Maraton

2019.09.28

Pók Edina

Pók Edina, Kecskés Márta

110 fő

Nemzetközi

Ping-pong verseny

2019.12.05

Testnevelők

Testnevelők

60 fő

 

Centrum Károlyi

Projekt hét

2019.11.22-25.

Testnevelők

Testnevelők

50 fő

Iskolai

Károlyi nap

2019.12.07

Testnevelők

Testnevelők

30 fő

Iskolai

Forrás: Kecskés Márta: A testnevelési munkaközösség beszámolója

Továbbra is üzemel az Egészségfal, ahol a diákok tippeket kaphatnak, hogy hogyan lehet egészségesen élni (Sport, étkezés stb.)

Dök öko tevékenység:

Minden program szervezésénél érvényesült az öko szemlélet pl. Gólyanap, Mikulás ünnepség, Karácsonyi készülődés, faliújságok stb.

Tematikus hét, tematikus napok

Szakmai és öko tematikus hetet szerveztünk a szakmai és osztályfőnöki munkaközösséggel együtt. Az osztályok különböző létesítményeket, üzemeket látogattak meg: Repülőtér, Levéltár, Zwack gyár, Törley Látogatóközpont, Magyar Posta Logisztika Központ, Audi gyár, Katasztrófavédelmi Múzeum, OTP, Márka üdítőgyár, Közlekedési Múzeum, Magyar Vasúttörténet Park, XV. kerületi FKF, Suzuki gyár.
Az osztályoknak öko szempontokat is kellett figyelniük.  Például:

  • Milyen hosszú az áru útja az alapanyagoktól a fogyasztóig/vásárlóig?
  • Előnybe részesítik-e a helyi/magyarországi alapanyagokat?
  • Milyen környezetvédelmi előírásokat kell betartani a termelés folyamán?
  • Keletkezik-e hulladék? Ha igen, mi lesz a sorsa?
  • Mennyire környezetbarát az előállított termék?
  • Mit tesz a cég azért, hogy a következő generációk is élhető környezetben élhessenek?

A kérdések alapján minden osztály tetszés szerint plakátot vagy PPT-t készített, a plakátokból a Diáknapon az öko teremben kiállítást rendeztünk, és az Öko szoba nyitó programjaként meg lehetett tekinteni az osztályok összesített PPT-jét.

A PPT-k megtekintése után egész napos kézműves foglalkozás volt a 9knyb és a 10.b osztály szervezésében: karácsonyi díszek, ajándékok készültek méhviaszból, gyümölcsökből, fenyőágból, más természetes anyagokból és kávékapszulákból is. Nagyon szép ajándékok születtek.

Kapcsolattartás öko szervezetekkel, iskolákkal

Közösségi szolgálat keretében diákjaink önkéntes munkát végeznek (pl. idősotthonokban, állatmenhelyeken, sport rendezvényeken stb.)

Külföldi projekteken is kiemelten figyeljük a jó öko gyakorlatokat, népszerűsítjük őket.

Szelektív hulladékgyűjtés, hulladék kezelés

A hulladékot továbbra is szelektíven gyűjtjük: fém, műanyag, papír, elem, kupak.

A kupakokat sok éven át egy beteg kisfiú gyógyíttatására adományoztuk. A család sajnos már nem vállalja a kupakok leadását, így egy közeli általános iskolának adjuk át őket.

A 9.a osztály tanulói különösen szívükön viselik a környezeti hulladék-problémát, ezért jótékonysági akciót is hirdettek a tengerekben lévő szemét miatt „The Ocean Clean Up” címmel. Készítettek egy figyelemfelkeltő plakátot a főbejárat közelébe, és ehhez egy postaládát is, melyekbe adományt lehet bedobni.

Ugyanez az osztály palackokból és kupakokból asztalokat készített az új nyelvi tehetségterembe.

Ebben az évben a hulladéktermelés csökkentése céljából több osztály és az iskola tanárai önként újságpapírba, vagy újrahasznosított papírba csomagolták az egymásnak szánt ajándékokat.

 

Beszámolók

 

Budapest, 2020. január 27.

Gyenge Gyöngyvér

Idegen nyelvi és öko munkaközösség-vezető

Föld napja plakátpályázat Károlyis eredménye

A BGSZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma
a Föld napja alkalmából meghirdetett ÖKO plakátkészítési pályázat eredményhirdetése

A tanulók különböző technikákkal négy témakörben készítettek jobbnál-jobb plakátokat,
A globális felmelegedés problémái”, „A szelektív hulladékgyűjtés iskolai népszerűsítése”, „Az energiatakarékosság népszerűsítése”, „A megújuló energiaforrások használatának népszerűsítése”.

Nehéz, de ugyanakkor örömteli munka volt a zsűrizés, Köszönjük Bácsiné Király Lili szakértői segítségét.

  1. helyezett: Csikós Melissza 12.c
  2. helyezett Holicza Viktória 12.b
  3. helyezett Major Anna 12.b

A nyerteseknek szeretettel gratulálunk!

 

Gyenge Gyöngyvér
öko munkaközösség-vezető

Hűvös Tamás
szervező

Föld napja Plakátpályázat eredményhirdetése

A BGSZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma
a Föld napja alkalmából meghirdetett ÖKO plakátkészítési pályázat eredményhirdetése


A Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum tagiskoláiból rengeteg színvonalas pályamű érkezett. A tanulók négy témakörben készítettek plakátokat, különböző technikákkal.
Nehéz, de ugyanakkor örömteli munka volt a zsűrizés, jó látni, hogy a diákok ilyen felelősségteljesen gondolkodnak a környezetről. Eredmények:

„A globális felmelegedés problémái”

  1. helyezett: Imre Virág 10.c „Te is választhatsz!” című plakátja,
    BGSZC Teleki Blanka Közgazdasági Szakgimnáziuma
  2. helyezett: Galántai Vivien 10.F, BGSZC Budai Középiskolája
  3. helyezett: „Vidrák” csapat: Radnai Vanessza –Pelles Dorottya –Földvári Mónika, 9.d, BGSZC Varga István Kereskedelmi, Közgazdasági Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája

„A szelektív hulladékgyűjtés iskolai népszerűsítése”

  1. helyezett: Bakó Flóra 9.b „A bőség árnyoldala” című plakátja, BGSZC II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Szakgimnáziuma
  2. helyezett: „BAVANA” csapat: Bartha Laura –Varga Petra - Nagy Dorottya 9.a
    „Vizek szennyezése” című plakátja, BGSZC Budai Középiskolája
  3. helyezett: Magyari Karina Zita 11b, BGSZC II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Szakgimnáziuma

„Az energiatakarékosság népszerűsítése”

  1. helyezett: Dvorák Réka 10.F, BGSZC Budai Középiskolája
  2. helyezett: Darab Szonja 10E, BGSZC Budai Középiskolája
  3. helyezett: Petes Aletta 10 F, BGSZC Budai Középiskolája

„A megújuló energiaforrások használatának népszerűsítése”

  1. helyezett: Dakó Viola 10.F, BGSZC Budai Középiskolája
  2. helyezett: „Tavasz” csapat: Vámosi Adrien –Szitkó Erika Viktória 11.a:
    „Vigyázz Rám!” című plakátja, BGSZC Terézvárosi Kereskedelmi és Közgazdasági Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
  3. helyezett: Kovács Fanni – Oláh Dorina 9b, BGSZC II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Szakgimnáziuma

Különdíj:

Tóth Bálint 11.d, BGSZC Budai Középiskolája

A nyerteseknek szeretettel gratulálunk!

Gyenge Gyöngyvér
öko munkaközösség-vezető

Hűvös Tamás
szervező

 

Öko beszámoló 2018/19 1.

Öko beszámoló

2018/2019

1.félév

Ahogy szeptemberben elkezdődött a tanév, megjelentek az őszi dekorációk is.

Az első központi faliújságot a 10.d osztály készítette, "Nézz más szemmel a kutyákra címmel". Nagyon jó lett !

A 9.b osztály rendkívüli osztályfőnöki óráján drámapedagógiai foglalkozást szervezett a Badily színjátszó csoport.

Az interaktív tantermi drámában egy bulizós középiskolás lány hétköznapi életét ismerjük meg, aki egy adott pillanatban rosszkor, rossz helyen van, és emiatt átmenetileg tönkremegy az élete. A színdarab célja, hogy felhívja a fiatalok figyelmét az alkoholfogyasztás veszélyeire és vitát indítson a felelősség kérdéskörében. A foglalkozást ajánljuk más osztályoknak is.

Jótékonysági főzés Déván: A Határtalanul program keretében iskolánk igazgatója és tanárai Dévára látogattak, ahol hatalmas adag gulyást főztek. A bevételt jótékonysági célokra ajánlották fel. A gulyás népszerű volt, mind elfogyott J Az eseményről a helyi média is beszámolt.

Egészségfal

A testnevelési munkaközösség faliújsága ebben a tanévben is jó ötleteket ad azoknak, akik egészségesen akarnak élni. Étkezési tanácsokat adnak, illetve szinte hetente hirdetnek egy sportversenyt, amin érdemes részt venni.

Öko tudatos DÖK

A DÖK eddig is sok zöld tevékenységet kezdeményezett. Újdonság, hogy ebben a tanévben a Gólyabuli teljes programját nagyon környezettudatosan képzelték el. Kézzel készített egyedi plakátjaik figyelemreméltóak.

Októberben a DÖK tematikus öko napot szervezett a gólyáknak. Újrahasznosított anyagokból készült mesefigurák jelmezeibe bújva kellett játékos feladatokat teljesíteniük. Az első nagyszünetben az udvaron az első feladat: Melyik osztály tudja 40 műanyagpalackból a legkisebb alakzatot készíteni? A délutáni gólyabulis feladatok kellékei is újrahasznosítható hulladékok voltak, ezekről a honlapon sok kép látható.

A DÖK célja az volt, hogy a gólyákat „nevelje”: iskolánk öko iskola, a hulladékot szelektíven gyűjtjük, és a cél: minél kevesebb hulladék.

A Filmklubban megemlékeztek a Fogyatékosságról élők napjáról,a „Marie” című filmet nézték, amely egy vak lány története.

A kilencedikesek rendhagyó biológia órán az Állatkertben voltak, ahol interaktív foglakozásokon vettek részt, egyik előadás címe: Az állatok szuperérzékei.

Az ősz megihlette a faliújság készítőket is. Az öko faliújságon német –magyar nyelvű cikkek jelentek meg az energiáról. A központi faliújságon „Bemutatkozik az iskola” – gyönyörű kézműves háttéren, köszönet a 11.d osztálynak és osztályfőnökének, Kecskés Márta tanárnőnek. A 11.d osztály október-novemberben is folyamatosan szépítette az ablakokat, Halloween, Karácsony majd Újévi saját készítésű dekorációkkal teszik otthonossá az iskolát.

A projekthéten az osztályok különböző létesítményeket, üzemeket látogattak meg.

Az osztályoknak öko szempontokat is kellett figyelniük. Például:

Milyen hosszú az áru útja az alapanyagoktól a fogyasztóig/vásárlóig?

Előnybe részesítik-e a helyi/magyarországi alapanyagokat?

Milyen környezetvédelmi előírásokat kell betartani a termelés folyamán?

Keletkezik-e hulladék? Ha igen, mi lesz a sorsa?

Mennyire környezetbarát az előállított termék?

Mit tesz a cég azért, hogy a következő generációk is élhető környezetben élhessenek?

A kérdések alapján minden osztály plakátokat készített, a plakátokból a Diáknapon kiállítást rendeztünk.

Az egyik legérdekesebb hely az Észak_pesti Szennyvíztisztító volt, amely 100%-ban saját maga termeli meg a működéshez szükséges zöld energiát és a növények is segítenek a szennyvíztisztításban.

A Diáknapon kézműves foglalkozás is volt, a 12.c osztály termében újrahasznosítható anyagokból készültek karácsonyi díszek. Több osztály sütött-főzött, az iskolában nagyon jó illat volt. A Karácsonyt minden osztály egyénileg ünnepelte, legtöbb osztály az iskolában, saját készítésű finomságok mellett teaház hangulatban.

Még több öko tevékenységről olvashatunk a munkaközösségek beszámolójába. Az öko szemlélet egyik legfontosabb formálója a testnevelési munkaközösség, beszámolójukból mellékelem az ide vonatkozó részeket.

Budapest, 2019. január 20.

Gyenge Gyöngyvér

idegen nyelvi és öko munkaközösség-vezető

 

Melléklet:

Részletek a testnevelési munkaközösség beszámolójából:

Munkaközösségünk a munkatervben meghatározott általános célkitűzéseket legjobb tudása szerint igyekezett megvalósítani. Nagy hangsúlyt fektettünk a diákok személyiségfejlesztésére, hogy a későbbi életük folyamán könnyedén megállják a helyüket az életben. A legnagyobb hangsúlyt a kondicionáló képességek közül az állóképesség fejlesztésére fektettünk, de a sportági technikák fejlesztésére és a játékigény kielégítésére is odafigyeltünk. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy diákjaink megértsék, hogy az egészségük megtartása érdekében a mindennapi mozgás kiemelkedő fontosságú.

A mottónk változatlan:

„ Az egészségre ügyelni az élet legnagyobb nehézsége.” (Platon)

(…)

A legfontosabb feladatunk a mindennapi testedzés szükségességének kialakítása diákjainkban. E törekvésünk mellett azonban az egészséges táplálkozásra is kitérünk, gyakran hallják tanulóink tőlünk, hogy mit lehet enniük és mely ételek fogyasztása károsítja az egészségüket.

(…)

A tömegsport órák színessé tételével igyekszünk diákjainknak a mindennapi testedzést és a versengést, legalább villámtorna keretében biztosítani. A hét minden napján sportolhatnak délutánonként, egy-egy esetben első órában is. Lehetőségük van villámtornák keretein belül futsal, illetve kispályás focimérkőzéseket, tollaslabda versenyeket, röplabda és kosárlabda mérkőzéseket vívni. Azoknak a tanulóinknak, akik a csapat sportokat kevésbé kedvelik, ping-pongozási lehetőséget, szobakerékpározást, vagy szabadon a fitnessz terem használatát biztosítjuk. Mindazon tanulóink számára, akik gyakorolni szeretnének, ezzel elősegítve a jobb testnevelés osztályzatot, természetesen segítséget nyújtva ugyancsak lehetőséget biztosítunk. Tömegsport jelleggel a műjégen is megfordultak tanulóink, a szabad levegőn való sportolás mindenkinek jól esett.

(…)

A Magyar Diáksport napján remek idő volt, diákjaink jó kedvvel teljesítették az előírt feladatokat. A Történelmi Váltófutásban ismét részt vett vegyes csapatunk, a hangulat kitűnő volt. A Spar futóversenyeken iskolánk már régi induló. Új versenyként jelentkezett az első félévben az általunk első alkalommal megrendezett ping-pong verseny. Négy asztalon több centrumos iskola részvételével, fiúk, lányok küzdelmében jó hangulatú versenyt sikerült megrendeznünk. Mind három testnevelő rész vett a verseny lebonyolításában. Streetball versenyen a Hunfalvy Szakgimnáziumban járt csapatunk a tanév elején.

(…)

Projekt hét

Ebben a tanévben nagy esemény az iskolánkban a Projekt hét megszervezése. Természetesen munkaközösségünk is részt vesz a programban, nem csak sportversenyek szervezésével és levezetésével, hanem más munkaközösség munkáját is segítve. A testnevelői munkaközösség természetesen sportprogrammal készül. Fiú tanulóink részére futsal bajnokságot, a lányok részére pedig röplabda bajnokságot rendeztünk.

(…)

Öko beszámoló 2018/2019 2.

Öko beszámoló

2018/2019

2. félév

A Föld napja alkalmából plakátpályázatot hirdettünk, külön kategóriában a Károlyisoknak, külön a centrum iskoláinak. Az eredmények:

Károlyisok:

A tanulók különböző technikákkal négy témakörben készítettek jobbnál-jobb plakátokat,
A globális felmelegedés problémái”, „A szelektív hulladékgyűjtés iskolai népszerűsítése”, „Az energiatakarékosság népszerűsítése”, „A megújuló energiaforrások használatának népszerűsítése”.

Nehéz, de ugyanakkor örömteli munka volt a zsűrizés, Köszönjük Hűvös Tamás és Bácsiné Király Lili kollégák szakértői segítségét.

  1. helyezett: Csikós Melissza 12.c
  2. helyezett Holicza Viktória 12.b
  3. helyezett Major Anna 12.b

A nyerteseknek szeretettel gratulálunk!

A Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum tagiskoláiból rengeteg színvonalas pályamű érkezett, jó látni, hogy a diákok ilyen felelősségteljesen gondolkodnak a környezetről. Eredmények:

„A globális felmelegedés problémái”

  1. helyezett: Imre Virág 10.c „Te is választhatsz!” című plakátja,
    BGSZC Teleki Blanka Közgazdasági Szakgimnáziuma
  2. helyezett: Galántai Vivien 10.F, BGSZC Budai Középiskolája
  3. helyezett: „Vidrák” csapat: Radnai Vanessza –Pelles Dorottya –Földvári Mónika, 9.d, BGSZC Varga István Kereskedelmi, Közgazdasági Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája

„A szelektív hulladékgyűjtés iskolai népszerűsítése”

  1. helyezett: Bakó Flóra 9.b „A bőség árnyoldala” című plakátja, BGSZC II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Szakgimnáziuma
  2. helyezett: „BAVANA” csapat: Bartha Laura –Varga Petra - Nagy Dorottya 9.a
    „Vizek szennyezése” című plakátja, BGSZC Budai Középiskolája
  3. helyezett: Magyari Karina Zita 11b, BGSZC II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Szakgimnáziuma

„Az energiatakarékosság népszerűsítése”

  1. helyezett: Dvorák Réka 10.F, BGSZC Budai Középiskolája
  2. helyezett: Darab Szonja 10E, BGSZC Budai Középiskolája
  3. helyezett: Petes Aletta 10 F, BGSZC Budai Középiskolája

„A megújuló energiaforrások használatának népszerűsítése”

  1. helyezett: Dakó Viola 10.F, BGSZC Budai Középiskolája
  2. helyezett: „Tavasz” csapat: Vámosi Adrien –Szitkó Erika Viktória 11.a:
    „Vigyázz Rám!” című plakátja, BGSZC Terézvárosi Kereskedelmi és Közgazdasági Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
  3. helyezett: Kovács Fanni – Oláh Dorina 9b, BGSZC II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Szakgimnáziuma

Különdíj:

Tóth Bálint 11.d, BGSZC Budai Középiskolája

Egy nyelvi projekt keretében a 10.a osztály tanulói maguk tervezték meg a Nyelvi tehetségek termének festését, és ők maguk végezték el a munkát. Nagyon szép lett J

A Szakmák éjszakáján a leendő kilencedikeseknek és az érdeklődőknek műhelyfoglalkozást tartottunk „Környezettudatos gazdálkodás” címmel.

Nagyon sok projekt zajlott a 2.félévben.  Egy csoport Norvégiában szerezhetett tapasztalatot a környezetvédelmi kérdésekről egy diákcsere keretében. A Határtalanul programban is hasonló tapasztalatot szerezhetett egy csoport Rimaszombaton, egy csoport Csíkdánfalván.

Február 24-e és 26-a között az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete és a Pest Megyei Europe Direct iroda szervezésében Kristin László részt vett egy középiskolai tanároknak szervezett Európai Uniós tematikájú továbbképzésen, Az első napon az Európai Bizottságban, a másodikon pedig az Európai Parlamentben szerveztek számukra különböző előadásokat (a témák között szerepelt az oktatásügy, a menekültválság, az uniós támogatások kérdése, vagy épp az Európai Parlament működése), illetve találkozhattunk és beszélgethettünk a Parlamentben dolgozó (más-más pártokhoz tartozó) magyar képviselőkkel, valamint Navracsics Tibor úrral, az Európai Bizottság magyar tagjával, az oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért felelős biztossal.

Egy csoport Bécsben járt, az Európai Unió Házában, itt a diákok önrendelkezési jogáról is szó esett, illetve a diákok aktív társadalmi részvételéről.

Az Adj egy ötöst! pályázat keretében Gyenge Gyöngyvér és Kuli Anna tanárnők egy két napos képzésen vettek részt, amelynek témája a Fogyatékkal élők elfogadása, iskolai integrációja. 

A tanultakat a kollégákkal és a diákokkal megosztották, egy osztály pályázott is.

A tanév végi osztálykirándulásokon sok osztály környezetvédelmi területeken kirándult, illetve az öko szemlélet jegyében szervezték meg az utazást, szállást, ellátást.

Ebben a félévben is megtartottuk a tavaszi nagytakarítás napját, gondoztuk a könyvtárban az öko polcot, illetve a folyosón az „Végy egy könyvet, tégy egy könyvet!” polcot, az iskola honlapján a „Zöld híreket”, a filmklubban öko szemléletű filmeket nézhettünk.

Tartjuk a kapcsolatot öko iskolákkal, öko fórumokon keresztül.

Benyújtottuk Örökös Ökoiskola pályázatunkat, melynek elbírálása folyamatban van.

Az egészséges életmód legnagyobb szószólója a Testnevelési és informatika munkaközösség, Kecskés Márta munkaközösség –vezető félévi beszámolójából idézek néhány részletet:

Részletek a Testnevelés és informatika munkaközösség év végi beszámolójából

 2018/2019-es tanév

“A tested a poggyász, amit egész életeden keresztül hordanod kell. Minél több a felesleg rajta, annál rövidebb az út.” (Arnold H. Glasgow)

Sportstratégiánk a régi…

            „Az egészséges életmódra nevelés okán felértékelődött a mindennapos testnevelés fontossága, mely a helyes táplálkozáson keresztül, a napi sportoláson át vezethet a jobb életminőség kialakulásához.

Iskolánk ÖKOISKOLA, melyben a fejlesztő munkánk lényege, nem lehet más, mint a környezettudatosan cselekvő generáció kinevelése. A fenntarthatóság pedagógiai elveinek betartása az iskolai élet minden területén megtapasztalható intézményünkben. Szűkebben a testnevelés területén pedig az egészséges táplálkozás megtanításával, a mindennapos testedzés fontosságának tudatosításával egy egészséges felnőtt nevelése a célunk.

Mindjárt a tanév elején csatlakoztunk iskolánk az "Európai Diáksport Napja" programhoz, melyben tanulóink nagy része részt vett. A 2019 méter futás + 120 perc testmozgás minden diák részére teljesíthető feladatnak tűnt.

A fenntarthatóság jegyében a tavalyi tanévhez hasonlóan diákjaink ebben a tanévben is gondoskodhadtak a sportudvar tisztán tartásán, a falevelek összesöprésével és összegyűjtésével is hozzájárulhattak környezetük szebbé tételéhez, illetve a belső udvarban a két gesztenyefáról lehulló gesztenye tömeggel is bíbelődhettek.

Természetesen munkaközösségünk felügyelte ebben a tanévben is a szelektív hulladékgyűjtést, a sportudvaron is elhelyeztünk PET palackok gyűjtésére alkalmas külön edényt, a faleveleket is külön zsákokba gyűjtötték a tanulóink. A takarékos energia felhasználásra is fokozottabban odafigyeltünk. Az áram, illetve a víz használat takarékossági alapelveit követve meg akartunk és meg akarunk felelni az elvárásoknak.

Az egészségfejlesztés területén kapcsolatunk az iskolaorvossal, a védőnővel folyamatos munkát igényelt a teljes tanévre vonatkozóan, de az elmúlt években is a jó kommunikációnak köszönhetően megoldottunk minden felmerülő problémát.

Az egészséges táplálkozás a minőségi élet fontos tényezője. Ezt nem győztük hangsúlyozni diákjainknak. Tanácsainkat a személyes megbeszéléseken túl az „Egészségfal” -at változó tartalmú és témájú cikkekkel és különböző ismeretterjesztő anyagokkal bővítettük, melyet minden tanuló elolvashatott.  Az "Egészségfalon" drogmegelőzéssel kapcsolatos olvasni valót is találhattak diákjaink.

Iskolánk mindennapos testnevelési programja a helyi lehetőségeket megragadva, illetve azokat kibővítve diákjaink részére a teljes tanévben biztosította a rendszeres testmozgást. A sportmozgásokon keresztül igyekszünk diákjaink azon tulajdonságait fejleszteni, melyek összességében a tanulás folyamatához elengedhetetlenek. Iskolán kívüli sportversenyekkel bővítettük a sportolási lehetőségeket. Az utcai futóversenyek ebben a tanévben is arattak. A 30%-os feladatok is a sportoláshoz, az egészséges életmódra nevelés irányába mutattak.

Iskolánkban kiemelt fontossággal bírtak a különböző játékok, melyeknek nevelő erejében hiszünk, s melyek segítségével mozgásra tudjuk bírni a lustább tanulókat is. A vereség és győzelem feldolgozása, a szabályok betartása FONTOS, az élet minden területére igaz, így mindenképp hasznossá válhat megtanulásuk.

Szeretnénk hinni, hogy a testnevelés órákon való részvétel öröm minden diák számára,  nem pedig büntetés a tanítási órákon való részvételt.

Az egészséges testi-lelki egyensúly megteremtése a sportmozgáson keresztül annak eszközeivel igenis lehetséges, csak dolgoznunk kell rajta. A mozgásszegény életmód kialakulása, jelenléte sajnos megmutatkozik a középiskolába kerülés után, a NETFIT teszt eredmények kapcsán, kimondottan az aerob fittségi profil (állóképességi teszt) és a testösszetétel - tápláltsági profil (testzsír %) tesztjében. Ezen eredményeken tudjuk változtatni szükséges! Még mindig! Megjegyezni szeretném, hogy mind két teszt esetében csökkent azon tanulók létszáma, akik a fokozott fejlesztésre szoruló kategóriába kerültek.

Célunk tehát nem lehet más, mint a lehetőségeink számbavétele, majd utána minden tanuló számára biztosítani: az "egészség hosszú távú megőrzésének" folyamatában való részvételt, ezen keresztül egy jobb felnőttkori életminőség kialakítását.

A 3+2 órás mindennapi testnevelés struktúrát a következő tanévben is folytatni kívánjuk, bővíteni a lehetőségek körét. A testnevelési órákat, illetve a délutáni tömegsport órákat a kötelezőn túl színesíteni szeretnénk korcsolyázási programokkal is. Csatlakoztunk újra, a "Szakmák Éjszakája" országos programhoz is, melyen a szellemi tevékenységet fűszereztük egy kicsit játékos sportmozgásokkal, ezáltal is színesebbé varázsolva az estét.

A régebbi, már hagyományként visszatérő sportprogramokon, centrumos és budapesti sportversenyeken való részvétellel iskolánk részére szinte már kötelező. A tömegsport órákon a felkészülés biztosított volt.

A tanév során ismét megrendezésre kerültek a Károlyi napi sportversenyek, melyet diákjaink mindig nagyon várnak.

(…) S végül essen szó a délelőtti testnevelés órákról is, mely az oktató-nevelő munkánk nagyobb szeletét teszi ki, s melyeknek kiemelkedő feladata továbbra is az iskolánkban tanuló diákok személyiségfejlesztése, olyan életképes fiatalok nevelése és felkészítése, akik biztosan megállják helyüket az életben. Támogatni kívánjuk tanulóink sokoldalú testi fejlődését, koordinációs és kondicionális képességeik fejlesztését egyaránt. A kondicionális képességek között az állóképesség fejlesztését tartjuk a legfontosabbnak. A sportági mozgáskészségek elsajátításánál az élvezetes játék kialakítása érdekében fontosnak tartjuk a különböző sportági technikák helyes és precíz végrehajtását. Meg kívánjuk értetni diákjainkkal, hogy a különböző sportági tevékenységek elsajátítása akár tornateremben, akár szabadtéren történik is, az egészségük megtartása szempontjából kiemelt fontosságú.

            Tanulóinknak ismerniük kell saját testük működését, tudniuk kell, hogy és miképpen járulhatnak hozzá a mindennapi testedzéssel és a szabad levegőn tartózkodással annak testi és szellemi fejlődéséhez. Célunk, e gondolatok tudatosítása minden tanulóba.”

(…)

Versenyek és egyéb sport programok

Ebben a tanévben tanulóink a korábbi évekhez hasonlóan több féle szervezésben megrendezett  sportversenyen is részt vettek. Népszerű volt a különböző futóversenyeken való részvétel folyamatosan emelkedő létszámmal. Tanulóink már vállalkoztak hosszabb távok teljesítésére is.  Fő szervező tanárok most is Pók Edina és Kecskés Márta tanárnők voltak. Összességében nézve a lehetőségeinket kihasználtuk, a résztvevő diáklétszámmal elégedettek lehetünk.

Ebben a tanévben a testnevelői munkaközösség is megpróbálkozott versenyszervezéssel több centrumos iskola részvételével. Asztalitenisz versenyt rendeztünk decemberben „Mikulás” kupa elnevezéssel. Sok iskola és tanuló nevezett, terveink szerint az új tanévben is megismételjük a programot..

A második félév kiemelkedő feladata a szakmák éjszakájának megszervezése volt. A tavalyi évhez hasonlóan nagyon élveztünk a leendő kilencedikes diákokkal együtt a közös sportolás örömét. Asztalitenisz versenyen lehetett benevezni. Kiemelt számmal vettek részt a szakmák éjszakáján diákjaink, köszönhetően annak, hogy iskolánk folyamatosan bővíti a ping-pong asztajainak számát, így egyszerre már öt asztalon lehet játszani.

A második félévben a verseny palettánk bővült a Csepelen megrendezésre került mezei futóversennyel, illetve visszatértünk az atlétikához is.

Az EU futóversenyen másodszor vettünk részt, most négy tanulóval, azaz két párral. Váltó futással teljesítették a 15 km-es teljes távot a belvárosban, 7,5-7,5 km-t futottak fejenként. A különböző városi futóversenyekről az idén sem hiányoztak tanulóink, a résztvevő diákjaink létszáma fokozatosan emelkedik.

2018 19

 

Informatika

 

ÖKOiskola  jelleg megvalósulása az informatika oktatásában

A környezetvédelemmel, a vizeink védelmével, a hulladékhasznosítással kapcsolatos témájú szövegekkel, levelekkel, táblázatokkal, rendszeresen találkozhattak tanulóink a tanórák alkalmával, melyek értelmezését sem mulasztottuk el.

A fogyasztással, a hulladékhasznosítással és egyéb gyakran említett témákkal kapcsolatos feladatokat állandóan szerepeltették kollégáink az informatika órákon feldolgozásra szánt feladatok során (word, excel, adatbázis-kezelés, prezentáció); már csak azért is, mivel gyakran előforduló téma a különböző verseny és érettségi feladatokban is.

Tanóráink során az iratok nyomtatásával kapcsolatban fokozottan hangsúlyt fektettünk arra, hogy csak indokolt esetben – körültekintő ellenőrzés után – nyomtassunk.

Tekintettel arra, hogy tanóráink számítógépteremben zajlanak, nagy figyelmet fordíttatunk a gépek, berendezések állapotának megóvására. Kerültük, hogy a használaton kívüli számítógépek, oktatási segédeszközök bekapcsolt állapotban maradjanak. A dupla-órák szüneteiben a kisebb energia-felhasználás miatt a gépeket hibernált állapotba helyeztük, minden tanuló figyelmét folyamatosan felhívtuk az energiapazarlás elkerülésére.  A termekben és az általunk kapcsolható folyosórészeken a mesterséges fényforrásokat csak indokolt esetben kapcsoltuk be. A számítógéptermekben enni, inni szigorúan tilos volt, a táskákat pedig tanulóinknak a szekrényeikben kell elzárniuk az órák alatt.

Felhívtuk tanulóink figyelmét arra, hogy a folyosói ügyelet alatt se feledkezzenek meg a berendezések állagának és tisztaságának megóvásáról, a környezethez való felelősségteljesebb viszonyulásra pedig folyamatosan figyelmeztettük őket.

Fontosnak tartottuk és tartjuk a személyes példamutatást is minden alkalommal.

Kiemelt feladatunk volt, felhívni a diákok figyelmét arra vonatkozóan, hogy az elhasznált, elöregedett hardvereket, elemeket, használt filctollakat ne dobják be egyszerűen a szemetes edénybe, hanem szállítsák a megfelelő gyűjtőhelyekre.

A fenti gondolatok és tettek, igyekezetek határozottan rámutatnak azon törekvéseink fontosságára, hogy a szociális, életviteli és környezeti kompetenciák fejlesztésének egyre fontosabb szerepe van a mindennapi életünkben. A környezettudatos magatartás, a környezetvédelem mindannyiunk jelene és egyben jövője is, ezért iskolánk kiemelt feladatként viszonyult e témához.

Célunk nem változott: a környezettudatos nevelés, és a környezeti kompetenciák fejlesztése.”

Budapest, 2019. június 20.

Gyenge Gyöngyvér

nyelvi és öko munkaközösség-vezető

Öko munkaterv 2018/2019

ÖKOISKOLA:

Iskolánk 2012 óta Ökoiskola. 2015-ben kitüntető címünket meg tudtuk újítani további három tanévre, 2019 tavaszán fogunk pályázni az Örökös Ökoiskola címre.

Alapdokumentumok szintjén:

  • a fenntarthatóságra nevelés célkitűzéseit belefoglaltuk az alapdokumentumokba: pl. a helyi pedagógiai program, a helyi tanterv, a munkaközösségek munkatervei kiemelten képviselik a fenntarthatóságra nevelés célkitűzéseit

Szervezeti feltételek:

  • az iskola kialakította a szervezeti feltételeket: van ökoiskolai munkacsoportunk, a diákönkormányzat bekapcsolódik az ökoiskolai munkaterv megvalósításába, a fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatos továbbképzéseken veszünk részt
  • a 2015/2016-os tanév óta munkaközösségi szintre emeltük az Öko kérdést

Pedagógiai munka helyzete:

  • az öko szemlélet elmélyítése érdekében az oktatásban és a különböző programok során kiemelt helyet kapnak az ENSZ által 2015-ben elfogadott Fenntartható Fejlődési Célok elérését elősegítő feladatok, a jövő generációk iránti felelősség
  • a „Koncepció a globális felelősségvállalásra nevelésről a formális és nem formális oktatásban Magyarországon” szellemében oktatunk és nevelünk
  • az iskolában folyó pedagógiai munka keretében szervezünk programokat a fenntarthatóság témakörében
  • törekszünk arra, hogy diákjaink a szabadidős programok keretében, illetve az osztálykirándulásokon eljussanak környezet- és tájvédelmi területekre, tanösvényekre, Magyarország legszebb természeti tájaira, sokat legyenek szabad levegőn
  • az iskolában van lehetőség zöld sportokra.
  • mindezek eléréséhez pályázati forrásokat is bevonunk a tanév során /NTP/

Az intézmény működtetése

  • az iskola takarítása, csúszásmentesítése környezetbarát eljárásokkal történik
  • az esetleges rongálások helyreállításában, az intézmény állagának megóvásában a szülők és a tanulók aktívan részt vesznek
  • az intézmény arculata, dekorációja összhangban van a fenntarthatóságra nevelés céljaival
  • a büfében kaphatók egészséges és környezetkímélő áruk (pl. gluténmentes, teljes kiőrlésű termék, idénygyümölcs, bio/natúr termék)
  • a diákok kialakíthatnak maguknak személyes teret ( pl. öltözőszekrény …)
  • az osztályközösségek/DÖK kialakíthatnak maguknak saját teret (osztályterem, DÖK szoba)
  • szünetekben az udvar lehetőséget nyújt a kikapcsolódásra

Kommunikáció

  • az iskola honlapján létrehoztunk egy Öko linket, az egyik központi folyosón egy öko faliújságot; mindkettőn lehet követni az öko híreket
  • felhasználjuk a közösségi oldalakat, is a fenti célok elérése érdekében, amely különösen kedvelt kommunikációs csatorna a diákok körében
  • az iskolarádióban is népszerűsítjük az öko szemléletet
  • minden munkaközösség faliújságán is jelennek meg öko szemléletű anyagok

Együttműködések

  • iskolánk együttműködik helyi szervezetekkel: pl. XIII. kerületi Önkormányzat, Ifjúsági Önkormányzat, XIII. kerületi Német Önkormányzat
  • együttműködünk más ökoiskolákkal, találkozók, konferenciák keretében osztjuk meg tapasztalatainkat
  • részt veszünk a helyi közösségi szolgálatban
  • az Erasmus+ program keretében angliai és németországi intézményekkel működünk együtt a fenntarthatóság pedagógiai intézménye terén

A tanév során megpróbáljuk intenzívebben beépíteni az öko szempontokat a mindennapi életbe.

Feladatok a 2018/2019es tanévre

  • A DÖK képviselőivel zöld diákparlamentet szervezünk (Témák: iskolánk belső és külső környezete, osztálytermek, dísznövények, udvar, madárodú, szelektív hulladékgyűjtés, energia járőr szolgálat, iskolarádió öko programja stb.).
  • A projekthéten és a DÖK napon új témákban szervezünk öko programokat. Az év fő témája: A műanyag
  • A szülői értekezleteken felhívjuk a szülők figyelmét a környezetkímélő, egészséget nem károsító tanszerekre, ötleteket adunk arra, hogy a tanulók hogyan táplálkozhatnának egészségesebben az iskolában (tízórai, ebéd).
  • A szülőket a szokásosnál jobban be kell vonnunk a fenntarthatósági programok szervezésébe.
  • A könyvtárban az ökopolcon bővítjük az öko szemléletmódot népszerűsítő kiadványok kínálatát.
  • A honlapon frissítjük az Öko / Zöld hírek linket.
  • A nyári tábor és a külföldi projektek alatt megismert öko tapasztalatokat iskolánkban is bemutatjuk, illetve alkalmazzuk.
  • együttműködés más ökoiskolákkal
  • pályázatot írunk az Örökös ökoiskola cím elnyerésére

A további feladatokat havi bontásban az egyes munkaközösségek munkatervei részletezik, de többnyire olyan feladataink vannak, amelyeket folyamatosan végzünk. Ezek a következők:

  • Az osztálytermek dekorálása, a dekorációk frissítése Felelősök: osztályfőnökök
  • Bemutató órák témái, Felelősök: munkaközösség - vezetők
  • Osztályfőnöki órák témái Felelősök: Csizmadia Renáta, osztályfőnökök;
  • Pályázat: Adj egy ötöst! - A fogyatékossággal élő fiatalok világa és a 9.b osztály, felelős 9.b osztályfőnöke
  • Egészségnevelési programok Felelősök: osztályfőnökök, testnevelési munkaközösség
  • Sportversenyeken való részvétel, ODK túrák: Felelős: Kecskés Márta
  • Városismereti verseny: Felelős: DÖK
  • Drogprevenciós programok Felelősök: osztályfőnökök
  • Továbbképzések, (idegen nyelvű) konferenciák, Felelősök: munkaközösség - vezetők
  • Öko –faliújság, Öko link gondozása a honlapon: Felelősök: Gyenge Gyöngyvér, dr. Szabó Marianne, Szabó Tamás
  • Tapasztalatcsere más ökoiskolákkal, testvériskolával, külföldi partnerekkel Felelősök: Gyenge Gyöngyvér, Gere Gábor, Bíró Gergely, Kéri Anita, Módos Csaba
  • Használt elem gyűjtése, Kupakgyűjtés, szelektív hulladék gyűjtése Felelősök: Füle Zoltán, Gyenge Gyöngyvér
  • Közösségi szolgálat, környezetvédelmi programok Felelős: Csizmadia Renáta
  • Öko témák a különböző faliújságokon: a központi faliújságon, a munkaközösségek faliújságain: felelősök: munkaközösség – vezetők
  • DÖK napi fenntarthatósági programok Felelős: DÖK
  • Projekthét – tematikus napok- fenntarthatósági programok Felelősök: munkaközösség – vezetők
  • EU nagykövet program –fenntarthatósági programok
  • Üzemlátogatások öko szemléletű üzemekben Felelősök: az osztályfőnökök
  • Öko szemléletű kirándulások környezet- és tájvédelmi területekre, tanösvényekre, Magyarország legszebb természeti tájaira; Felelősök: osztályfőnökök

2018. szeptember Tanév eleji öko hírek

Elkezdődött a tanév, megjelentek az őszi dekorációk.

Az első központi faliújságot a 10.d osztály készítette, "Nézz más szemmel a kutyákra címmel". Nézzétek meg, nagyon jó lett !

A 9.b osztály rendkívüli osztályfőnöki óráján drámapedagógiai foglalkozást szervezett a Badily színjátszó csoport.
Az interaktív tantermi drámában egy bulizós középiskolás lány hétköznapi életét ismerjük meg, aki egy adott pillanatban rosszkor, rossz helyen van és emiatt átmenetileg tönkremegy az élete. A színdarab célja, hogy felhívja a fiatalok figyelmét az alkoholfogyasztás veszélyeire és vitát indítson a felelősség kérdéskörében. A foglalkozást ajánljuk más osztályoknak is

Európa-nap (Öko terem)

Öko beszámoló 2017/2018 2.

Öko beszámoló

2017/2018

2.félév

Iskolánk és a centrum iskolái számára öko szemléletű fotópályázatot írtunk ki.

„Ilyen volt, ilyen lett: egy növény vagy egy táj két vagy több évszakban”

„Hóember”

Öko fotópályázat eredményhirdetése

Legnagyobb örömünkre 120 diák pályázott

Öko beszámoló 2017-2018

2017. december Luca nap

Luca napján kézműves délutánon készültünk a közelgő ünnepekre.

Gyertyát, ünnepi ajtó- és asztaldíszeket, fülbevalót, papírdekorációkat készítettünk. Közben teáztunk,
és szólt a zene. Jól éreztük magunkat smiley

Munkatervek, beszámolók

Károlyi ÖKO beszámoló 2015-2016 1. félév Letöltés
Károlyi ÖKO beszámoló 2015-2016 2. félév Letöltés
Károlyi ÖKO beszámoló 2016-2017 1. félév Letöltés
Károlyi ÖKO beszámoló 2016-2017 2. félév Letöltés
ÖKO munkaterv 2017-2018 Letöltés

 

Öko beszámoló 2016/2017 1. félév

1) Pályázatok, Együttműködés más szervezetekkel,Diákképviselet különböző fórumokon

Ebben a félévben két sikeres Erasmus+ diákpályázatunk is volt: a német csoport Drezdában, az angol csoport Broadstairs-ben végezhetett szakmai gyakorlatot. A munkahelyeken a tanulók rengeteg élménnyel gazdagodtak, sok jó, követendő példát láttak. A gyakorlat során a tanulók többek között olyan feladatot is kaptak, hogy ellátogassanak egy helyi iskolához, és tapasztalatokat gyűjtsenek az iskola működéséről, a diákéletről, programokról, a környezetvédelmi tevékenységekről. Ezekről a tapasztalatokról a tanulók az 1. félév során előadásokat tartottak osztálytársaiknak és iskolatársaiknak.

A diákpályázatok mellet elindult a tanári mobilitás program is, egy hetes angliai úton vehettek részt szakmai tantárgyakat oktató kollégák, tapasztalataikat megosztották a tantestülettel.

Az Euroscola pályázat keretében diákjaink Strasbourgban jártak: 8 tanulót komoly felkészülést igénylő pályázat során választottunk ki, ők EU-ismeretekből pályáztak angol nyelven, ezen felül minden osztályból egy tanuló jutalomként vehetett részt az utazáson. A pályázat keretében volt egy egynapos Európai Parlamenti pályázati Nap, ahol diákjaink bemutatták Magyarországot, Budapestet, iskolánkat, illetve csoporttevékenységek keretében különböző témákról (többek között a fenntartható fejlődésről, megújuló energiaforrásokról, fiatalok munkanélküliségéről stb.) vitáztak 700, az EU összes országából érkező diáktársaikkal. A Parlamenti Nap és az utazás egyaránt felejthetetlen élmény volt számukra.

Iskolán 11.c osztályos csapata ebben a tanévben Országos 1. helyezést ért el az Online Demokrácia Activity TEDD O:DA versenyén.

A csapat tagjai: Csáki Réka, Golán Eliza, Szalay Janka, Pap László, Nagy Beatrix,

felkészítő tanár: Kuli Anna.

A felkészülés során a csapat nagyon kreatív volt, sok diáktársat és kollégát bevontak a játékba. Jutalmuk: egy jól megérdemelt egyhetes strasbourgi utazás.

A Határtalanul pályázat program keretében Déva-i és Rimaszombat-i iskolákkal szerveztünk közös szakmai és szabadidős programokat Magyarországon, illetve a partneriskolák országaiban.

A 12.a osztály tanulói pályáztak és részt vettek a II. Versenyképes Oktatás Konferencián az Amerikai Kereskedelmi Kamara szervezésében. A konferencia címe: Tudsz jobbat? A diákok vitanapot tartottak az iskoláról, politikusokkal vitáztak; a diákok felkészülésében segített Kuli Anna kolléganő.

KÖSZÖNJÜK a pályázatíró munkaközösségnek a rengeteg lehetőséget, munkájuk felbecsülhetetlen értékű, a nyelvgyakorláson kívül lehetőséget teremt arra, hogy a tanulók és az őket kísérő tanárok különböző szemléletmódokkal ismerkedjenek meg, és pozitív tapasztalataikat itthon is hasznosítsák.

A szokatlanul hideg és havas tél miatt januárban meghirdettünk egy fotópályázatot iskolai és centrum szinten, amelynek témája: A tél szépségei: hó és jég hátán”. A 2. félévben hirdetünk eredményt.

2) Sport, egészségnevelési programok

A testmozgás fontos része az egészséges életmódnak, ezt osztályfőnökként és szaktanárként is egyaránt valljuk. Osztályfőnöki órákon, szaktanári órákon, bemutató órákon sok egészségnevelési téma kerül napirendre.

A testnevelési munkaközösség nagyon sokat tesz azért, hogy a testmozgás a gyakorlatban is megvalósuljon. Több osztályunk jár rendszeresen úszni, az idei hideg tél alkalmas a korcsolyázásra is. Ezen kívül rengeteg versenyen és sportos megmozduláson vesznek részt, minden szinten az iskolai versenyektől kezdve az országosig, pl. Európai Diáksport Napja, a Delta Országos Katasztrófa Mentőcsoport által szervezett Nemzetközi újraélesztési bemutató, Spar futás, magasugró verseny.

3) Iskolai diákélet, Kommunikáció

Iskolánk számára fontos, hogy a diákok minden szinten aktívan részt vegyenek az iskola életének szervezésében. A legnagyobb szerep ebben az ODB/IDB tagokra hárul.

Az ODB ebben a tanévben is sok mindent szervezett a DÖK-segítő kolléga, Mezei Péter segítségével: a Gólyabulit, a Nulladikos túrát, illetve saját kezdeményezésre első alkalommal a Halloween bulit, amelynek nagy sikere volt.

Az osztályok osztályfőnökük és tanáraik segítségével ebben a félévben is szerveztek különböző rendezvényeket, a tanévnyitót a 12.a osztály, a Szalagavatót a 11.b és 11.d osztály szervezte, a Karácsonyi adventi kalendáriumot a 10.b osztály készítette.

Minden osztály megünnepelte valamilyen módon a Karácsonyt.

A szabadidős tevékenység mellett a tanulók részt vettek különböző iskolabörzéken, ellátogattak általános iskolákba, volt, aki saját kezdeményezésre egykori általános iskolájába. Öröm volt látni, ahogy ezek a tanulók mesélték, hogy mi minden jót kaptak a Károlyiban: jó tanárokat, jó közösséget, jó programokat.

4) Környezetvédelmi tevékenység

Iskolánk tanév elején Állatkerti Nevelőszülő lett, örökbe fogadtuk a Hettie nevű üregi baglyot.

Az év fája pályázat keretében támogattuk az angyalföldi fák jelölését.

A nemzetközi hulladékgyűjtő világnapon szeptember 23-án minden munkaközösség szervezett valamit, az öko faliújságon külön témaként szerepelt. A filmklubban a diákok megnézték és megbeszélték a WALL-E (a jövő szemétdombja) című filmet. Rendezte Andrew Stanton.

Az osztályok őszi nagytakarítást szerveztek, a közösségi szolgálat keretein belül takarítjuk Duna-part egy szakaszát, a Rákos patak egy partszakaszát, valamint a Népszigetet.

Továbbra is szelektíven gyűjtjük a szemetet, ebben az évben a szokásos (papír, műanyag, fém, gesztenye, elem) mellett volt külön elem- és mobilgyűjtés is.

A kupakgyűjtést már hirdetni sem kell, az osztályok automatikusan hozzák az otthon és a szülők munkahelyén összegyűjtött kupakokat, melyeket továbbra is egy újpest mozgássérült kisfiú kezelésére ajánlunk fel.

A kupakgyűjtésben a 9.a, 10.b, 10.d, 11.d, 12.a, 12.c osztályok, valamint az iskola tanárai és dolgozói vettek részt, összesen kb. 60.000 darabot.

A legtöbb kupakot a következő osztályok gyűjtötték össze:

  • kb. 28.000 darabot a 12.c osztály , osztályfőnök Fodor Tiborné
  • kb. 15.000 darabot a 10.b osztály, osztályfőnök Kristin Csilla.

Köszönjük, hogy a kupakokat összegyűjtötték, és nem a szemétbe kerültek, így lehetőség van az újrahasznosításukra.

Az Öko faliújságon aktuális témák szerepeltek, melyek fontos eseményekhez, hulladékgyűjtéshez vagy az évszakok változásához kapcsolódtak.

Budapest, 2017. január 14.

Gyenge Gyöngyvér

Idegen nyelvi és ÖKO munkaközösség - vezető

Öko-koordinátor

Demokráciajáték

2017. április 20-án az Országgyűlés működését modellező Demokráciajáték elnevezésű rendezvényen Hokker Tamás, iskolánk tanulója meghívottként vett részt.

Téli faliújságok, dekorációk

2017. december : Téli faliújságok, dekorációk

Decemberben az iskola ünnepi díszbe öltözött. Köszönjük a dekorációkat, nagyon jók lettek smiley

2015/2016 1.félévi kupakgyűjtés

A kupakokat több éve folyamatosan gyűjtjük, nem csak a tanulók és kollégák hozzák egyre lelkesebben őket, hanem a technikai személyzet is felkarolta az akciót. Így több mint 40.000 kupakot gyűjtöttünk össze ebben a félévben is.

A kupakokat továbbra is jótékony célokra fordítjuk, és nem a verseny a cél, hanem a kupakok újrahasznosítása.

A gyűjtésben a következő osztályok vettek részt:

9knya, 9.b, 9.d, 10.c, 11.a, 11.c, 12.d és 14.a.

A legtöbb kupakot a következő osztályok gyűjtötték össze:

  • 11.c osztály osztályfőnök Fodor Tiborné kb. 12.000 kupak
  • 9.d osztály osztályfőnök Bácsiné Király Lili kb.11.000
  • 9.b osztályfőnök Kristin Csilla kb. 8000 kupak

Köszönjük az osztályoknak, hogy hozzájárulnak környezetünk tisztántartásához.

A gyűjtést a következő félévben is folytatjuk laugh

2014/2015-ös tanév A kupakgyűjtés eredményhirdetés

A 2014/2015-ös tanévben összesen kb. 50.000 kupakot gyűjtöttek össze a résztvevő osztályok:

9.b, 9.c, 9,d, 10.a, 10.c, 10.d, 11.d, 12.b, 12.c, 13.a és 13.c,

valamint a tantestület tagjai; a kupakokat ebben a tanévben is jótékony célra ajánljuk fel egy beteg kisfiú részére.

A legtöbb kupakot összegyűjtő osztályok:

  • 10.c, osztályfőnök Fodor Tiborné: kb. 30 000 kupak
  • 9.b, osztályfőnök Kristin László: kb. 7 000 kupak
  • 10.d, osztályfőnök Zakar Éva: kb. 5 000 kupak

Szeretettel gratulálunk a győztes osztályoknak smiley

A kupakgyűjtést a 2015/2016-os tanévben is folytatjuk!!!