Öko beszámoló 2021-2022



Öko beszámoló

2021/2022

1,5 év online oktatás után végre „élőben”, jelenléti oktatással kezdtük az évet.

A Központi faliújságon, amelynek funkciója inkább „iskolaújság”, szeptemberben megjelent az első öko szemléletű dekoráció, a tantermek újra megteltek növényekkel.

A tanévnyitót is a díszudvaron, természetes környezetben tarthattuk.

A folyosó dekorációk is megújultak. Az öko faliújságon új szemléletű, QR kódos játékos vetélkedő vagy ismeretterjesztő anyagok jelentek meg.

A kilencedik évfolyam Gólyanapja is a hagyományoknak megfelelő volt: saját készítésű, tematikus jelmezekben az iskolaudvaron, majd a Margit szigeten vetélkedtek, képek az iskola honlapján és Facebook oldalán láthatóak, az események a DÖK faliújságán is megjelentek.

Szeptember végén ellátogattunk Máté Bence természetfotós előadására, nagy élmény volt.

A XIII. kerület októberben szemétszedést hirdetett. A DÖK több tematikus plakátot készített, a „reklámkampány” eredményeként kb. 40 tanuló vett részt az akcióban.

A faliújságok egyre szebbek lesznek, az iskolát bemutató, fát megjelenítő kép olyan jól sikerült, hogy végül bekerült a 10.d osztály termébe.

 

Lassan jött a tél, és az ünnepek, a maszkviselés sem tántorított el minket a jó hangulattól:

A hagyományos adventi készülődésünk alkalmával idén először minden osztály készített egy saját adventi díszt az osztálya ajtójára. Ahány osztály, annyiféle dísz és ízlés.

Készült minden más is: papírdekorációk, ékszerek, ajándékok, karácsonyi díszek, jó hangulat volt a két kézműves délutánon.

A téli szünet előtti utolsó napon ugyan maszkban, de jó hangulatban magyar és idegen nyelvű Karácsonyi dalokat énekeltünk minden szünetben a 105-ös teremben, a nagyszünetben a díszudvaron. A Covid után a diákoknak hihetetlen igénye volt az együttlétre, a közös éneklésre, minden szünetben a folyosón állt a 105-ös terembe bejutni szándékozók sora.

A februári farsangon már kevesebben vettek részt, de akik ott voltak, jól szórakoztak.

A külföldi pályázaton résztvevők is csatlakoztak a programhoz, Írországban viseltek saját készítésű jelmezeket.

A DÖK februárban Instagram öko profilt hozott létre:

A Valentin nap is öko szellemben zajlott:

A Március 15-i iskolai ünnepségen sok új játékos feladat, vetélkedő is volt.

Papír helyett telefonos applikációval kellett beazonosítani verseket, helyszíneket, személyeket. Rendhagyó Pilvax kávéház is nyílt, ahol saját készítésű, nemzeti színű szendvicseket, édességeket a lehetett megkóstolni.

Márciusban a Máltai Szeretetszolgálat és más szervezetek segítségével adományokat juttattunk el az Ukrajnából Budapestre menekülteknek, a határra, Ukrajnába.

A saját készítésű szendvicsektől kezdve ruha- és egyéb adományokat küldtünk. Tanulóinknak szemléletváltó programok voltak, sok mindent átértékeltek magukban.

Áprilisban egy galamb is beköltözött az egyik rózsaablakba, békésen, nyugodtan költött az őt minden szünetben bámuló és fényképező diáksereg mellett.

Számomra ez egy jelkép is, hogy nagyon lassan, apró lépésekben változik minden körülöttünk, talán jó irányba.

A végzősök utolsó tanítási napján a Dök meghirdette a táska nélküli napot. Ötletes megoldások születtek a táskák pótlására.

A ballagást is öko szemlélettel terveztük meg. Lufi helyett minden diák egy fa korongot kapott, arra írhatta búcsúüzenetét. A korongok felkerültek az első emelti folyosók falaira. Élő virág helyett inkább papírdekorációk voltak.

A tanév zárásaként tanulói kezdeményezésre benyújtottunk egy pályázatot a HUMUSZ Szövetséghez, melyet megnyertünk, augusztustól indul a belső udvar közösségi térré alakítása.

A tanév során folytattuk mindazon tevékenységeket, melyeket a COVID előtti időkben: A szelektív hulladékgyűjtést, takarékoskodtunk az energiával. Végy egy könyvet, tégy egy könyvet! polcot gondoztuk.

Iskolánk kapcsolatot tart fenn a XIII. kerületi Gyermekvédelmi központtal, Vörös-Nagy Beáta szociális munkás felajánlotta segítségét ebben az ügyben: egyénileg is lehet keresni a központ munkatársait telefonon, e-mailben, interneten, illetve online órákat is szívesen tartottak az osztályoknak.

A testnevelő munkaközösség rendszeresen szervez egészségtudatos programokat, a büfé előtti Egészségfalon tudósítanak az eseményekről.

Egészség- és környezettudatos közösségépítő kirándulásra mentek tanév elején a tavalyi bejövő osztályok, akiknek a járvány miatt sajnos előző tanévben nem volt Gólyanapjuk. Tanév végén minden osztály.

Az egészséges életmód kialakításában nagy szerepe van a testnevelési munkaközösségnek is. Mellékelek néhány részletet Kecskés Márta informatikai és testnevelési munkaközösség-vezető beszámolójából.

Budapest, 2022. 06. 19.

Gyenge Gyöngyvér

Idegen nyelvi és ÖKO munkaközösség - vezető

Melléklet:

Részletek a testnevelési és informatika munkaközösség beszámolójából:

„ÖKOiskola elveinek betartása: a tanév elején a klímaváltozás csökkentése érdekében tanáraink azon elvárásoknak tettek eleget, hogy felhívták diákjaik figyelmét a különböző új, állandóan változó környezetbarát informatikai felfedezésekre, új lehetőségek alkalmazására, a folyamatos fejlesztésekre, a meglévő rendszerek takarékosabb használatára, a minél kevesebb károsanyag felhasználására és az informatikai hulladék gazdaságos kezelésére egyaránt.

Hangsúlyozták a diákoknak, hogy mindezzel hozzá tudnak járulni a környezetük és a természet állapotának fenntarthatóságához és javításához.

Ebben a tanévben is több alkalommal kényszerültünk online oktatáshoz, különböző iskolánkban lebonyolított versenyek, illetve érettségi vizsgák miatt. Az otthoni tanulás eredményeképpen a tavalyi tanévben megtanult szabályokat a tanulók már alkalmazták is egy kicsit a takarékossági elképzeléseket illetően, hiszen mindenki a saját okostelefonját, vagy táblagépét, vagy laptopját használta a saját rendszerén keresztül, így kapcsolódva be az online iskolába. Az online órán multimédiás elemekkel is lehetett színesíteni az órát, a saját eszközökön keresztül, ezzel segítve a tanulási folyamatokat. Azonnal megnyithatták a multimédiás file-okat. A papírfelhasználás csökkent, hiszen a digitális oktatásban a különböző segédanyagokat online formában kapták.”

ÖKO program

ÖKO iskola

Környezettel, egészséges életmóddal kapcsolatos hírek megjelenítése faliújságon

Ökoudvar (sportudvar) gondozása

Beltéri környezet rendezése (öltözők, folyosók, tornaterem rendben tartása)

Hulladékgyűjtés szelektíven (tornaterem, öltözők, folyosók, sportudvar)

Iskolai hulladék csökkentése

Sportversenyek (Európai Diáknap, futóversenyek,Károlyi napi sportversenyek)

Takarékoskodás (áram, vízfogyasztás csökkentése)

Környezetkímélő sportszerek alkalmazása

Helyes fogyasztói szokások kialakítása (egészség)

„Versenyek és egyéb sportprogramok  - a tömegsport órákon a házi versenyek megtartásra kerültek. Az idén a futóversenyeken való részvétel nem maradt el. A ping-pong BGSZC versenyt terveink szerint a jövő tanévben folytatjuk.

Károlyi napi sportversenyek: március hónapban újra megrendezésre kerültek a klasszikusnak számított röplabda, kispályás foci és aztalitenisz tornák. Furcsa volt a 10. évfolyam számára, mert ők először vehettek részt a versenysorozaton, ugyan úgy, mint a bekerülő 9. évfolyamos tanulók.

Mint minden tanévben most is sok csapat nevezett a kispályás fociban. 8 csapat küzdött az első helyért. A győztes végül is a 12.c osztály csapata lett. 8 perces félidőket játszottak a csapatok 4+1 felállásban. A játékvezető: Séfer Tamás testnevelő tanár volt.

A röplabda versenyek is népszerűek voltak, 14 csapat nevezett. A győztes a 11.b osztály első csapata, a második helyezett pedig a 11.b osztály második csapata lett. Játékvezető: Pók Edina tanárnő volt.

A harmadik helyszín a konditerem volt asztalitenisz versenyek színhelye. Hat asztalon folytak a versenyek, 30 tanuló nevezésével. A győztes: Danila Áron 9.knyb, a második helyezett pedig Molnár Dániel 11.b osztályos tanuló lett. Szervező tanár: Kecskés Márta Mária”

 Élen a sportban, élen a tanulásban” 

Olajos Marcell tanulónak gratulálunk.”



Kapcsolódó képek