ÖKO BESZÁMOLÓ 2019/2020 1. félév



BGSZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma

Öko beszámoló

2019/2020

1.félév

Örökös Ökoiskola

Iskolánk sikeresen pályázott az Örökös Ökoiskola címre, melyet igényes gálaműsor keretében az iskola képviseletében az idegen nyelvi- és öko munkaközösség-vezetője vehetett át. Büszkénk vagyunk a címre, fontos számunkra a fenntartható fejlődés elve és szemlélete, a jövendő nemzedékek iránti felelősség. Ezt közvetítjük diákjainknak, ilyen irányú munkánk a címmel hivatalosan is elismerést nyert.

Környezetünk szépítése a fenntartható fejlődés szellemében:

Osztálytermek és folyosók

A termeket a diákok az évszaknak megfelelően dekorálják.

Két éve a folyosók régi függönyei helyett a 12.d osztály tanulói kreatív dekorációval érzékeltetik az adott évszak, hónap, vagy esemény hangulatát. A dekorációkat saját kezűleg készítik, természetes anyagokból, a dekorációk ízlésesek, vidámak.

A Karácsonyi dekorációk a leglátványosabbak, természetesek.

Ősszel az osztályok nagytakarítást rendeztek a saját termükben.

Kommunikáció, Öko információk megosztása:

Az Öko központi faliújságon és a munkaközösségek faliújságán öko témákat olvashattak a diákok.

Megújult, megszépült az iskolai honlap, rajta az Öko link is, melynek frissítése folyamatban van.

Öko polc működik a könyvtárban.

Egészségtudatos programok szervezése, gondozása:

Prevenciós programok:

Iskolánkban szeptembertől Vörös-Nagy Beáta szociális segítő hétfőnként 9-13 óra között fogadja a tanulókat. Igény szerint, az osztályfőnökökkel egyeztetve rendhagyó osztályfőnöki más napokon is a következő témákban:

  • Kommunikációs készségfejlesztés
  • Dühkezelés- Agresszió
  • Konfliktuskezelés
  • Csapatépítés
  • Pályaorientáció
  • Biztonságos internethasználat
  • Kirekesztés
  • Önismeret
  • Érzékenyítés
  • Prevenció (alkohol, drog, bűnelkövetés)
  • Szexedukáció

Igény esetén bármilyen más témában is beszélget az osztályok tanulóival.

A szociális segítő a XIII.kerületi Prevenciós Központtal együttműködve Prevenciós programokat szervez. A Központban Prevenciós szabadulószoba is működik, ezt előbb az iskola tanárai próbálták ki, majd a 9-10.évfolyam tanulóit vonjuk be fokozatosan a programba.

A 10.b osztály egy teljes délelőttöt töltött a Prevenciós Központban, ahol lehetőségük volt a központ munkatársaival prevenciós kérdések mellett bármiről beszélgetni, levezetésként játszani.

A természettudományos faliújságon is megjelent egy jó összeállítás a dohányzás káros hatásairól.

A testnevelési munkaközösség sok programot szervez. A mindennapos testnevelés mellett vannak rendezvények, versenyek, melyeken nagyon sok tanuló vesz részt. Az egyik legnagyobb az Európai Diáksport napja, ezen a napon minden negyedik dák részt vett.

2019-2020. első félévi sportversenyek és egyéb sportrendezvények

I. félév

Program neve

Ideje

Szervező tanár

Felkészítő, kísérő tanár

Tanulói létszám

A verseny jellege

Európai Diák Sportnap

2019.09.27

Kecskés Márta

Kecskés Márta, Pók Edina, Séfer Tamás

150 fő

Nemzetközi

Történelmi váltófutás

2019.10.20

Kecskés Márta

Kecskés Márta, Pók Edina

13+1

Budapesti

MLSZ foci

2019.11.07

Séfer Tamás

Séfer Tamás

10 fő

 

Országos

SPAR Budapest Maraton

2019.09.28

Pók Edina

Pók Edina, Kecskés Márta

110 fő

Nemzetközi

Ping-pong verseny

2019.12.05

Testnevelők

Testnevelők

60 fő

 

Centrum Károlyi

Projekt hét

2019.11.22-25.

Testnevelők

Testnevelők

50 fő

Iskolai

Károlyi nap

2019.12.07

Testnevelők

Testnevelők

30 fő

Iskolai

Forrás: Kecskés Márta: A testnevelési munkaközösség beszámolója

Továbbra is üzemel az Egészségfal, ahol a diákok tippeket kaphatnak, hogy hogyan lehet egészségesen élni (Sport, étkezés stb.)

Dök öko tevékenység:

Minden program szervezésénél érvényesült az öko szemlélet pl. Gólyanap, Mikulás ünnepség, Karácsonyi készülődés, faliújságok stb.

Tematikus hét, tematikus napok

Szakmai és öko tematikus hetet szerveztünk a szakmai és osztályfőnöki munkaközösséggel együtt. Az osztályok különböző létesítményeket, üzemeket látogattak meg: Repülőtér, Levéltár, Zwack gyár, Törley Látogatóközpont, Magyar Posta Logisztika Központ, Audi gyár, Katasztrófavédelmi Múzeum, OTP, Márka üdítőgyár, Közlekedési Múzeum, Magyar Vasúttörténet Park, XV. kerületi FKF, Suzuki gyár.
Az osztályoknak öko szempontokat is kellett figyelniük.  Például:

  • Milyen hosszú az áru útja az alapanyagoktól a fogyasztóig/vásárlóig?
  • Előnybe részesítik-e a helyi/magyarországi alapanyagokat?
  • Milyen környezetvédelmi előírásokat kell betartani a termelés folyamán?
  • Keletkezik-e hulladék? Ha igen, mi lesz a sorsa?
  • Mennyire környezetbarát az előállított termék?
  • Mit tesz a cég azért, hogy a következő generációk is élhető környezetben élhessenek?

A kérdések alapján minden osztály tetszés szerint plakátot vagy PPT-t készített, a plakátokból a Diáknapon az öko teremben kiállítást rendeztünk, és az Öko szoba nyitó programjaként meg lehetett tekinteni az osztályok összesített PPT-jét.

A PPT-k megtekintése után egész napos kézműves foglalkozás volt a 9knyb és a 10.b osztály szervezésében: karácsonyi díszek, ajándékok készültek méhviaszból, gyümölcsökből, fenyőágból, más természetes anyagokból és kávékapszulákból is. Nagyon szép ajándékok születtek.

Kapcsolattartás öko szervezetekkel, iskolákkal

Közösségi szolgálat keretében diákjaink önkéntes munkát végeznek (pl. idősotthonokban, állatmenhelyeken, sport rendezvényeken stb.)

Külföldi projekteken is kiemelten figyeljük a jó öko gyakorlatokat, népszerűsítjük őket.

Szelektív hulladékgyűjtés, hulladék kezelés

A hulladékot továbbra is szelektíven gyűjtjük: fém, műanyag, papír, elem, kupak.

A kupakokat sok éven át egy beteg kisfiú gyógyíttatására adományoztuk. A család sajnos már nem vállalja a kupakok leadását, így egy közeli általános iskolának adjuk át őket.

A 9.a osztály tanulói különösen szívükön viselik a környezeti hulladék-problémát, ezért jótékonysági akciót is hirdettek a tengerekben lévő szemét miatt „The Ocean Clean Up” címmel. Készítettek egy figyelemfelkeltő plakátot a főbejárat közelébe, és ehhez egy postaládát is, melyekbe adományt lehet bedobni.

Ugyanez az osztály palackokból és kupakokból asztalokat készített az új nyelvi tehetségterembe.

Ebben az évben a hulladéktermelés csökkentése céljából több osztály és az iskola tanárai önként újságpapírba, vagy újrahasznosított papírba csomagolták az egymásnak szánt ajándékokat.

 

Beszámolók

 

Budapest, 2020. január 27.

Gyenge Gyöngyvér

Idegen nyelvi és öko munkaközösség-vezető



Kapcsolódó képek