Erasmus - pályázati hírek

Európának biztosítania kell polgárai számára a tudásalapú társadalomban szükséges oktatást, készségeket és kreativitást. Gyorsan változó világunkban a megújuló oktatási rendszereknek alkalmazkodniuk kell a tanítás és tanulás új formáihoz, kihasználva az új lehetőségeket. Az oktatás, a képzés és a nem formális tanulás fontos tényező a munkahelyteremtésben és Európa versenyképességének növelésében. Az Erasmus+ ennek érdekében 2014 és 2020 között 14,7 milliárd eurót biztosít az európai oktatás, képzés, ifjúsági szakma és sport megerősítésére. Magyarországon a program megvalósítását a Tempus Közalapítvány koordinálja.



Erasmus+ Köznevelési munkatársak mobilitása

"A jövő a TÉT - a Tudatos, Élményszerű Tanulás támogatása" elnevezésű Erasmus+ köznevelési projekt hivatalos honlapja
 

Azonosítószám: 2018-1-HU01-KA101-047356

Projekt címe: "A jövő a TÉT - a Tudatos, Élményszerű Tanulás támogatása"

"A jövő a TÉT - a Tudatos, Élményszerű Tanulás támogatása" elnevezésű projekt a legfőbb célkitűzéseit sikeresen megvalósította. A BGSZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum tanári kara olyan új módszerekkel, kompetenciákkal és attitűdökkel gazdagodott, melyek segítségével olyan iskolai ökoszisztéma kialakítása felé tettünk egy jelentős lépést, amely hatékonyabban és élményszerűbben támogatja a tanulási folyamatot.

Tanulóinkat ezáltal jobban fel tudjuk készíteni személyiségileg és a kompetenciák terén is a jövő munkaerőpiaci elvárásaira. A projekt során mobilitási tevékenységeket hajtottak végre a résztvevők, amelyek olyan tapasztalatszerzést tettek lehetővé, ami itthoni kurzusok keretében nem feltétlenül volt lehetséges. A megvalósult tevékenységek között külföldi továbbképzések, partneriskolák látogatása és szakmai tapasztalatcsere szerepelt. Iskolánk helyi pedagógiai programja, nemzetköziesítési stratégiája és az igazgatói pályázat fejlesztési területei alapján megfogalmaztunk egy fejlesztési tervet, amely tartalmazza azokat a témaköröket és kompetenciákat, melyek fejlesztésével elérhetjük, hogy iskolánk még jobban meg tudjon felelni a 21. század kihívásainak az oktatás-nevelés és a tanulás területén. A hatékonyság érdekében az egyes fejlesztendő területekhez mobilitási tevékenységeket igyekeztünk rendelni, melyek segítségével a résztvevők szakértőivé válhattak az adott módszernek vagy témakörnek.

 A hároméves projektidőtartam alatt, 10 mobilitás keretében, a résztvevők olyan területeken tudtak innovatív módszereket megismerni, mint például a tanári és tanulói személyiség és kreativitás fejlesztése, a modern IKT eszközök hatékonyabb alkalmazása, a komplex természettudományok tanítása, az informálisan szerzett tudás eredményesebb kiaknázása, a CLIL megközelítés, a korai iskolaelhagyás megelőzése, csapatépítés, osztályfőnöki készségek, stresszkezelés, vagy az aktív állampolgárság tanítása. Több európai középiskolával alakítottunk ki már partneri kapcsolatot, ezek közül jelen projekt keretében kettőt tudtunk meglátogatni. Célunk minden iskolalátogatással, hogy közelebb kerüljünk a célországok oktatási rendszeréhez, illetve az általuk sikeresen alkalmazott módszerekhez. Az óralátogatások során kollégáink olyan jó gyakorlatokat ismertek meg, melyek segítenek a fejlesztési tervben megfogalmazott célok elérésében. A közösen kialakított munkaterv során a fogadó intézményekben kollégáink megfigyelhették a tanulók motiválásának módszereit, a projektmódszer előnyeit, a természettudományok gyakorlatorientált tanítását, vagy akár a robotprogramozás motiváló, élményszerű gyakorlatát.

A projektcsapat kialakításakor az elsődleges szempont a szakterület mellett a projekt céljainak kidolgozásában történő aktív részvétel és a célokkal történő azonosulás volt. A projekt kidolgozása során a résztvevők bebizonyították, hogy lelkesen és szakszerűen fognak hozzájárulni a projektcélok eléréséhez. A szakmai háttér, illetve érdeklődés alapján minden résztvevő több fejlesztési területet is választott, és olyan mobilitási lehetőséget kerestünk az adott résztvevőnek, amely biztosítja a megfelelő kompetenciák elsajátítását. Annak érdekében, hogy egy valóban komplex intézményszintű fejlődést érhessünk el, relatíve magas számú mobilitást terveztünk. Mindegyik mobilitás egyéni, jól elhatárolható különálló részterületre koncentrált. A projektcsapat a 10 mobilitási résztvevőből, a felkészítést végző kollégákból, a projektmenedzsmentből és a disszeminációs és értékelési folyamatot támogató tanárokból állt (összesen 26 fő). Arra törekedtünk, hogy a projektcsapat összetételében reprezentálja iskolánkat szakmailag, kor és nem tekintetében is.

A pandémiás helyzet miatt a tervezett 13 mobilitásból 10-et tudtunk biztonságosan megvalósítani, az utolsó három látogatás az iskolabezárások miatt elmaradt. A megvalósult kiutazások során kollégáink rendkívül sokszínű kompetenciafejlődésen mentek keresztül és egy egész sor jól alkalmazható módszerrel, jó gyakorlattal és új, proaktív attitűddel tértek vissza. Megerősödött szakmai motivációjuk, és a nemzetközi kitekintés segített az itthoni gyakorlat újraértelmezésében. A kompetenciafejlődés nagymértékben fedte az előzetesen elvárt tanulási eredményeket.

Az új módszerek hatékonyságát és beépülését az intézményi gyakorlatba intenzív értékelési módszerekkel mértük. Az összes érintett fél, úgymint résztvevők, kollégák, projektmenedzsment és diákok kérdőíves és szóbeli módszerrel értékelték az alkalmazott új módszerek hatásosságát és élményszerűségét.

Úgy érezzük a projekt során megismert jó gyakorlatok segítségével és alkalmazásával iskolánk egy még támogatóbb tanulási közeggé vált, melynek következtében tanulóink korszerű és jól konvertálható tudással és készségekkel rendelkezve léphetnek tovább a felsőoktatásba, vagy a munkaerőpiacra. A projekt hatásaként nőtt intézményünk hatékonysága és vonzereje, ezáltal biztosíthatjuk hosszú távú sikeres működésünket.

Iskolánk kiutazó kollégáinak élménybeszámolóit az alábbi prezentációk tartalmazzák.

The project titled “The future is at STAKE: Supporting The Acquisition of Knowledge for an Enjoyable and conscious way of learning” has achieved its main goals successfully. The teachers of Károlyi Mihály Bilingual Vocational Grammar School of Economics were enriched by new methods, competences and attitudes that can aid the creation of a learning environment that supports the learning process more effectively and enjoyably. This way we can nurture the personality and competences of our students in order to better cope with the expectations of the future job market. In the framework of the project the participants engaged in mobility activities that provided competence development and experience that could probably not be acquired in a Hungarian training context. The project comprised methodology courses in addition to job shadowing and professional exchange of experience in partner schools in different European countries. We have formulated a development plan based on the local pedagogic programme, the internationalisation strategy of our school and our headmaster’s management tender. This plan includes all those fields and competences that we intend to develop in order to tackle the challenges of education and learning in the 21st century. For the sake of effectiveness we assigned mobility activities to the individual fields so that the participants were able to become experts of a given method or area of development.

During the three-year project period the participants of 10 mobilities could get acquainted with innovative methods such as the development of teachers’ and students’ personality and creativity, the more effective utilisation of ICT tools, the methods of teaching Science in an interdisciplinary way, a more efficient way of exploiting the potentials of knowledge acquired informally, the CLIL approach, preventing early school dropout, team building, form teacher skills, handling stress or fostering active citizenship. We have managed to forge partnerships with several European secondary schools, and and we were able to visit two of them in the framework of this project. The aims of the job shadowing visits were to to get closer to their national education system and learn the methods they applied with success. In the course of executing the mutually agreed work plans in the host institutions, the participants were able to observe the methods of motivating students, the advantages of the project method, the practice-oriented approach to teaching Sciences or the enjoyable and motivating practice of robot programming.

Beyond the professional background of the participants, the primary requirement for joining the project team was an active participation in the elaboration of the goals of the project and a dedication to the objectives. During the elaboration process the participants proved that they would contribute to reaching the project’s goals in an enthusiastic and professional way. Based on their professional fields all the participants selected several development areas, and we sought mobilities that match the given area and can secure the development of the relevant competences. In order to achieve the complex development of our institution, we planned a relatively high number of mobilities. All mobilities concentrated on separate, well-defined areas. The project team consisted of the 10 mobility participants, the colleagues who were in charge of the preparation phase, the project management and the teachers who supported the dissemination and evaluation phase, adding up to 26 members.

Due to the pandemic situation we were able to realise 10 mobilities securely out of the planned 13, the last three job shadowing visits were cancelled because of the school lockdowns. Our colleagues have gone through a wide array of competence development during their mobilities and returned with quite a number of methods, good practices that can be applied well in our daily practice, in addition to a renewed, proactive attitude. They have all strengthened their professional commitment and the international experience helped in reinterpreting the Hungarian educational practice. The competence development thus acquired greatly overlapped with the previously expected learning outcomes.

The effectiveness of the new methods and their level of integration into the practice of the institution were intensively evaluated by all stakeholders utilising surveys and oral feedback. The objective of the evaluation was to find out how effective and enjoyable the methods can be.

We can state that our school has become an even more supportive environment for learning as a result of the widespread utilisation of the acquired good practices, and as a consequence, our students can enter higher education or the job market with up-to-date, well-convertible knowledge and skills. As a result of the project the effectiveness and attractiveness of our school increased and thus we can secure our long term successful operation.

Have a look at the following presentations for further information about the 10 mobilities.

 

Bíró Mirtill - Job Shadowing (Úbeda) Megnéz
Ferencz Ildikó - Design the Positive (Firenze) Megnéz
Gyenge Gyöngyvér - Hogyan maradjunk tanárként egészségesek (Gråsten) Megnéz
Jónás Erika - Továbbképzés Máltán Megnéz
Kertész Anna Eszter - Tanári mobilitás Brüsszel Megnéz
Kristin Csilla - A hátrányos helyzetű általános és középiskolai tanulók megsegítése Megnéz
Kuli Anna - My Brighton Experience Megnéz
Mezei Péter - disszeminació (Barcelona) Megnéz
Molnár Zsuzsa - (Bologna) Megnéz

Pályázati felhívás külföldi szakmai gyakorlatra

Pályázati felhívás külföldi szakmai gyakorlatra

Lehet, hogy egy kép erről: szöveg „Elméletből a gyakorlatba, kis- és középvállalkozások működtetésének európai rendszere.” BTK – Erasmus+ – Pályázati felhívások

Iskolánkban a 2022-es évben újraindult a népszerű külföldi szakmai gyakorlati program.

Jelen felhívás keretében az írországi kiutazásra lehet jelentkezni. A sikeresen pályázó résztvevők az alábbi programon vehetnek részt:

  • Kinttartózkodás időpontja: 2022. április 23 – május 21.
  • Kiutazás repülőgéppel szombaton, elszállásolás kettesével ír fogadó családoknál.
  • A fogadó családok reggelit és meleg vacsorát biztosítanak a teljes időtartam alatt.
  • Az ebéd önálló megvásárlásához a tanulók heti fix összeget kapnak.
  • A helyi közlekedéshez bérletet kapnak.
  • A fogadó szervezet: Internsplus online meeting keretében az első nap estéjén egyeztet a résztvevőkkel az előzetesen elküldött információkról a szakmai gyakorlati helyekkel kapcsolatban. https://internsplus.ie/
  • A munkaidő 6-8 óra nem vagy könnyű fizikai jellegű.
  • A résztvevők szabad idejükben és a hétvégéken szervezett és önálló kulturális, vagy szórakoztató programokon, illetve kirándulásokon vesznek részt, megismerhetik Dublin és a környező vidék legfontosabb történelmi látványosságait, épített örökségét, múzeumait.
  • A kinttartózkodás alatt, valamint a hazautazás után különböző jellegű beszámolókat kell készíteniük (élménybeszámoló, blogbejegyzés, prezentáció, munkanapló, üzleti terv).
  • A program teljes költségét az iskolánk által elnyert Erasmus+ mobilitási támogatás fedezi, így ezekért a programpontokért a résztvevőknek nem kell fizetni.
  • Az Erasmus+ programot az Európai Unió finanszírozza 1987 óta.

Kik jelentkezhetnek, és hogyan zajlik a résztvevők kiválogatása?

  • Minden olyan iskolánkba járó tanuló jelentkezhet, aki 2022. április 27-jéig betölti 16. életévét.
  • Nem jelentkezhet, aki rendes vagy előre hozott érettségi vizsgát, illetve OKJ-szakmai tesz, mivel ezek időpontja egybeesik a kiutazással.
  • Az /10-es/ ágazati alapvizsgán való részvétel NEM KIZÁRÓ OK, mivel annak időpontja május 23.
  • Csak legalább két oltást kapott és ezt védettségi igazolással igazolni tudó tanulók jelentkezhetnek, Írországba be nem oltott személy nem utazhat be ezért ennek meglétét ellenőriznünk kell.
  • Jelentkezni két dokumentum elküldésével lehet:
    1. Motivációs levél (magyar nyelvű) – kötetlen tartalmú, de formális nyelvezetű. Arról szóljon, hogy miért szeretne részt venni a programban, mit vár tőle, miben segítené jelen és későbbi tanulmányaiban és karrierlehetőségeiben.
    2. Önéletrajz (angol nyelven)vázlatos formában (job interview CV) tehát nem szöveges fogalmazás. A CV a következőket tartalmazza: név, email, telefonszám, fotó, eddigi tanulmányok, nyelvtudás (nyelvek és szint), esetleges munkatapasztalat, közösségi szolgálat vagy önkéntes munka (időpont és végzett munka jellege), hobbi, sport, speciális érdeklődés vagy olyan készség amiben kiemelkedő, vagy szívesen foglalkozik vele (IT, zene, művészetek). A nyelvi szint megállapításában online tesztek segíthetnek pl.: https://www.british-study.com/en/grammar-test/  A CV legyen olyan minőségű pontosságában és megszerkesztettségében, kinézetében, hogy azt adott esetben egy ír cégnek elküldhessük.
  • A két dokumentumot az alábbi email címre kérjük elküldeni: karolyi.erasmus.palyazat@gmail.com
  • Jelentkezési határidő: 2022. február 14. hétfő éjfél.
  • A jelentkezők ezután az iskolában egy angol nyelvű fogalmazást fognak megírni 2022. február 16-án, szerdán a 9. órában. Ennek témáját a helyszínen fogják megtudni, külön készülést ez nem igényel. Nyomtatott szótár használható.
  • Ezt követik a szóbeli interjúk, ahol a beszédkészségről kell számot adni. Az interjúbeosztás helyszínnel és időponttal a bejáratnál lesz látható február 16-tól. A jelentkezők az alábbi kérdéssor alapján készülhetnek fel:

Your oral interview will include 5 of the following 32 listed questions:

  1. Explain the geographical differences between the United Kingdom, Great Britain, Ireland, Northern Ireland and the British Isles.
  2. Who is the PM of Ireland at the moment? How do you say PM in Irish?
  3. What do you know about the president of Ireland?
  4. Where is the parliament, and how many chambers does it have? What are their names?
  5. When did Ireland become independent from the UK? Was that a peaceful separation?
  6. List the most important national holidays and celebration days in Ireland.
  7. Which are the most significant tourist attractions of Dublin?
  8. Which are the most famous museums of Dublin?
  9. Since when has Ireland been part of the EU?
  10. In what ways did the Irish economy benefit from becoming part of the EU?
  11. Who was Erasmus of Rotterdam?
  12. What is Kilkenny famous for?
  13. Which are the most typical Irish dishes and drinks?
  14. What is the prevailing religion in Ireland these days and why?
  15. What is the Book of Kells?
  16. What kind of public transportation can you use in Dublin? Is there an underground line?
  17. What is the leap card? How can you use it?
  18. Where is Howth and why is it worthwhile to go there?
  19. What are the differences between cider, ale, lager, ginger beer and stout?
  20. How much is one pint in millilitres?
  21. Does Ireland currently use the metric system or the British Imperial Measurement System?
  22. What is the official currency of Ireland and since when do they have this currency?
  23. Explain the procedure of getting on an airplane. Which steps do you need to take?
  24. What kinds of objects are prohibited to be taken on board of an aeroplane?
  25. What kind of COVID travel related restrictions do you know of currently related to travel into Ireland?
  26. Explain the geographical setting of Dublin (rivers, mountains, proximity to the sea).
  27. What do you know about the facts and figures of Dublin? Size, population, GDP…
  28. Characterise the Temple Bar district in Dublin.
  29. Could you name any famous Irish authors or playwrights?
  30. Name some famous Irish musicians or actors/actresses.
  31. Which kind of companies have in recent decades set up their headquarters in Dublin, especially for taxation reasons? What does the Irish economy profit from the most these days?
  32. What do you know about the receiving organisation Internsplus?
     
  • A nagyjából 10 perces interjú során a fentiek közül 5 random kérdést kell megválaszolni, tehát bármelyiket kaphatja a jelentkező. Itt javasolt az alapos felkészülés az internet segítségével.
  • Mindezt a pályázati bizottság pontozza sok résztvevő tanár segítségével, a lehető legobjektívebb módon (szókincs, folyamatos beszéd, tartalom, tudás). A pályázót nem saját nyelvtanára fogja kérdezni.
  • A jelentkezők pontot kapnak mindezeken túl a következőkre:
    - tanulmányi előmenetel az érettségi tárgyakból az utolsó osztályozott tanévben (2021 június): Magyar nyelv és irodalom, Történelem, Matematika, Közgazdaságtan (több tárgy esetén a legjobb jegy).
  • Az osztályfőnök is pontozza az elmúlt évekre vonatkozóan a jelentkező magatartását és közösségi munkáját (plusz feladatok vállalása, kooperatív munkamorál a tanórákon, általános hozzáadott érték az osztályhoz).
  • Plusz pont szerezhető versenyeredményért, ezt kérjük a CV-ben feltüntetni (verseny időpontja, helyezés).
  • Az összesített részpontszámok ágazatonként külön kerülnek összehasonlításra (két tanítási nyelvű, NYEK, közgazdaság), minden ágazatból az esélyegyenlőség érdekében a jelentkezők arányban kerülnek majd be a résztvevők.
  • Eredményhirdetés várhatóan 2022. február 21-én lesz, amit a következő héten online szülői-résztvevői közös értekezlet követ a sikeresen pályázók számára.

A jelen meghirdetett mobilitási program csakis akkor valósulhat meg, ha a járványügyi magyar és ír korlátozások és az iskola vezetése illetve fenntartója azt az indulási időpont előtt engedélyezi. Így az időpontváltoztatás jogát fenntartjuk, ugyanakkor a mostani körben kiválogatott résztvevők a későbbi kiutazáson is részt vehetnek, amennyiben az időpont megfelel számukra.

Nyertes pályázók az április-májusi írországi szakmai gyakorlatra

Nyertes pályázók az április-májusi írországi szakmai gyakorlatra

Lehet, hogy egy kép erről: szöveg „Elméletből a gyakorlatba, kis- és középvállalkozások működtetésének európai rendszere.” BTK – Erasmus+ – Pályázati felhívások
Név Osztály
Boda Kincső 10.A
Bordi Botond 10.B
Csordás Enikő Inez 10.B
Di Biase Leonardo Levente 10.A
Forgó Zia 10.B
Gaspari Gergő 10.B
Gockler Levente Ádám 11.B
Herkules Hanna Kata 11.A
Horváth Benedek György 10.B
Kövér Botond 11.D
Lengyel Anna Szilvia 10.D
Merucza Petra 10.B
Merucza Réka 10.B
Novák Nándor 11.D
Podina Balázs Ádám 11.B
Rapi Réka 11.A
Sáray Anna 11.D
Sike Lili Alexandra 11.D
Tóth Benjámin 10.A
Ulrich Nikolett 10.B

 

Tartalék:  
Skripek Szonja 11.D
Völgyi Fanni 10.B

A tartalék tanulók akkor vehetnek részt a szakmai gyakorlaton, ha a 20 résztvevő egyike valamilyen okból nem tud részt venni az úton. Minden sikeresen pályázó diákunknak szívből gratulálunk!

 

Pályázati felhívás külföldi szakmai gyakorlatra (Drezda)

Képtalálat a következőre: „erasmus+”

„Elméletből a gyakorlatba, kis- és

középvállalkozások működtetésének

európai rendszere.”

Károlyis Diákok! Külföldi utazási lehetőség!

Iskolánk a következő tanévben is részt vesz a Erasmus+ szakami mobilitáson, amely keretei közt egy hónapot tölthetnek iskolánk tanulói Németországban is szakmai gyakorlaton!

1 hónapos szakmai gyakorlat Drezdában – 2 kiutazás:

1. csoport: 2022. augusztus 21 – szeptember 17. - 12 fő

2. csoport: 2022. október 9. – november 5. - 10 fő

 

A sikeresen pályázó résztvevők az alábbi programon vehetnek részt:

  • Kiutazás vonattal vasárnap, elszállásolás ifjúsági szálláson.
  • A program biztosítja a napi háromszori étkezést a teljes időtartam alatt.
  • A helyi közlekedéshez bérletet kapnak.
  • A fogadó szervezet: WBS Training AG online interjúk és önéletrajz alapján szakmai gyakorlati helyeket biztosít a résztvevőknek
  • A munkaidő 6-8 óra (irodai, eladói jellegű)
  • A résztvevők szabad idejükben és a hétvégéken szervezett és önálló kulturális, vagy szórakoztató programokon, illetve kirándulásokon vesznek részt, megismerhetik Drezda és a környező vidék legfontosabb történelmi látványosságait, épített örökségét, múzeumait.
  • A kinttartózkodás alatt, valamint a hazautazás után különböző jellegű beszámolókat kell készíteniük (élménybeszámoló, blogbejegyzés, prezentáció, munkanapló, üzleti terv).
  • A program teljes költségét az iskolánk által elnyert Erasmus+ mobilitási támogatás fedezi, így ezekért a programpontokért a résztvevőknek nem kell fizetni.
  • Az Erasmus+ programot az Európai Unió finanszírozza 1987 óta.

Kik jelentkezhetnek?

1. csoportba: akik augusztusig betöltik a 16. életévüket, és még nem vettek részt Erasmus+ mobilitáson.

2. csoportba: akik októberig betöltik a 16. életévüket, és még nem vettek részt Erasmus+ mobilitáson.

Az aktuális járványügyi előírásoknak meg kell felelni, ezért a kiutazás feltétele hogy a résztvevő rendelkezzen legalább két oltással és ezt védettségi igazolással igazolni tudja. Az is jelentkezhet, aki még nem kapott oltást, ha vállalja, hogy a kiutazásig kétszer oltakozik. Az előírások természetesen változhatnak, a jelentkezőket ezekről tájékoztatni fogjuk, ha az utazást befolyásolják.

Jelentkezni két dokumentum elküldésével lehet:

1. Motivációs levél (magyar nyelvű) – kötetlen tartalmú, de formális nyelvezetű. Arról szóljon, hogy miért szeretne részt venni a programban, mit vár tőle, miben segítené jelen és későbbi tanulmányaiban és karrierlehetőségeiben.

2. Önéletrajz (német nyelven) – vázlatos formában, tehát nem szöveges fogalmazás. A következőket tartalmazza: név, email, telefonszám, fotó, eddigi tanulmányok, nyelvtudás (nyelvek és szint), esetleges munkatapasztalat, közösségi szolgálat vagy önkéntes munka (időpont és végzett munka jellege), hobbi, sport, speciális érdeklődés vagy olyan készség amiben kiemelkedő, vagy szívesen foglalkozik vele (IT, zene, művészetek). A nyelvi szint megállapításában online tesztek segíthetnek pl.:

  • A2: https://www.cornelsen.de/sites/einstufungstest/EINSTUFUNGSTEST_DAF_A2_DT_86428/index.html
  • B1: https://www.cornelsen.de/sites/einstufungstest/EINSTUFUNGSTEST_DAF_B1_87505/index.html
  • B2:
  • Deutsch als Fremdsprache - Niveau B2 (cornelsen.de)

• A két dokumentumot az alábbi email címek egyikére kérjük elküldeni:

anitakeri@gmail.com

biro.gerg@gmail.com,

Jelentkezési határidő: 2022. április 11. hétfő éjfél.

3. A jelentkezők ezután az iskolában egy német nyelvű fogalmazást fognak megírni 2022. április 12-én, kedden a 8. órában. Ennek témáját a helyszínen fogják megtudni, külön készülést ez nem igényel. Nyomtatott szótár használható.

4. Ezt követik a szóbeli interjúk, ahol a beszédkészségről kell számot adni. Az interjúbeosztás helyszínnel és időponttal a bejáratnál/tanári üvegajtónál lesz látható. A jelentkezők az alábbi kérdéssor alapján készülhetnek fel:

  1. Wer ist der Bundeskanzler/ die Bundeskanzlerin von Deutschland?
  2. Wie heißst das Gebäude des deutschen Bundestags, und wo liegt es?
  3. Welche sind die wichtigsten Sehenswürdigkeiten von Berlin?
  4. Seit wann ist Deutschland Mitglied der EU?
  5. Wer war Erasmus von Rotterdam?
  6. Was ist die "Sächsische Schweiz"?
  7. Welche sind typisch deutsche Speisen? 
  8. Wo liegt Dresden?
  9. Welcher Dialekt wird in Dresden gesprochen?
  10. Was ist ein "Bundesland"?
  11. Was für Sehenswürdigkeiten gibt es in Dresden?
  12. Was war die DDR?
  13. Welcher Fluss fließt durch Dresden?
  14. Was für Läden sind: DM, C&A oder Medien Markt?
  15. Was ist ein Currywurst?
  16. Was für deutsche Automarken kennst du?

A, Warum möchtest du an diesem Programm teilnehmen? Was für Vorteile kann es haben?

B, Was für Regel sollte man in einer Jugendherberge einhalten?

C, Was würdest du an deinem ersten Arbeitstag von deinem Chef Fragen?

D, Du hast dich verirrt. Frage einen Passanten um den Weg!

E, Erzähle von deiner Schule und was du lernst.

  • A nagyjából 10 perces interjú során a fentiek közül 5 random kérdést kell megválaszolni, tehát bármelyiket kaphatja a jelentkező. Itt javasolt az alapos felkészülés az internet segítségével.
  • Mindezt a pályázati bizottság pontozza, a lehető legobjektívebb módon (szókincs, folyamatos beszéd, tartalom, tudás). A pályázót nem saját nyelvtanára fogja kérdezni.

A jelentkezők pontot kapnak mindezeken túl a következőkre:

  • tanulmányi előmenetel az érettségi tárgyakból az utolsó osztályozott tanévben (2022 félév): Magyar nyelv és irodalom, Történelem, Matematika, Közgazdaságtan (több tárgy esetén a legjobb jegy).
  • Az osztályfőnök is pontozza az elmúlt évekre vonatkozóan a jelentkező magatartását és közösségi munkáját (plusz feladatok vállalása, kooperatív munkamorál a tanórákon, általános hozzáadott érték az osztályhoz).
  • Plusz pont szerezhető versenyeredményért, ezt kérjük az önéletrajzban feltüntetni (verseny időpontja, helyezés).

Eredményhirdetés várhatóan 2022. április 22-én, pénteken lesz, amit szülői értekezlet követ a sikeresen pályázók számára.

A jelen meghirdetett mobilitási program csakis akkor valósulhat meg, ha a járványügyi magyar és német korlátozások és az iskola vezetése illetve fenntartója azt az indulási időpont előtt engedélyezi. Így az időpont-változtatás jogát fenntartjuk, ugyanakkor a mostani körben kiválogatott résztvevők a későbbi kiutazáson is részt vehetnek, amennyiben az időpont megfelel számukra.

Kéri Anita, Bíró Gergely, Gere Gábor, Módos Csaba

ERASMUS+ támogatás

Iskolánk ERASMUS+ szakképzési és köznevelési pályázaton összesen 277 000 Euró támogatást nyert a Tempus Közalapítványtól, amely a következő időszakban 115 diák mobilitását tudja segíteni!

Nyertes pályázók az augusztus-szeptemberi drezdai szakmai gyakorlatra

Nyertes pályázók az augusztus-szeptemberi drezdai szakmai gyakorlatra

Képtalálat a következőre: „erasmus+”

 

Név Osztály
Ács Botond 9.b
Kacskovics Barbara 10.c
Kercsov Dorina 10.c
Kothencz Gréta 9.b
Lépő Dóra 9.b
Nagy Norbert 9.b
Németh Adél 10.d
Schmidt Dorka 9/kny.b
Schuck Bernadett 10.c
Takács Ádám 9.b
Tóth Kíra 11.b
Urbán Lilla 11.b

Akik most kimaradtak, az október-novemberi szakmai gyakorlaton vehetnek részt.

Minden sikeresen pályázó diákunknak szívből gratulálunk!

 

Nyertes pályázók az őszi írországi szakmai gyakorlatra

Nyertes pályázók az őszi írországi szakmai gyakorlatra

Lehet, hogy egy kép erről: szöveg „Elméletből a gyakorlatba, kis- és középvállalkozások működtetésének európai rendszere.” BTK – Erasmus+ – Pályázati felhívások
Név Osztály
Bugán László 10.D
Derczbach Máté 11.C
Hetesi Gábor 10.D
Juhos Emese 10.C
Kerecsanin Regina 10.D
Kondacs Noémi 10.A
Matyó Boglárka  10.C
Meződi Balázs Gábor 10.D
Molnár Félix 10.A
Mónus Natasa 10.B
Nagy Boglárka 11.C
Nagy Krisztián György 11.D
Palotai Partícia 13.A
Sárai-Szabó Kata 10.C
Szabó Dorina 10.A
Szántó Erik 11.C
Szarka Vivien 10.C
Tóth Petra Virág 10.C
Varga-Szabó Vince 10.A
Zsidákovits Réka 10.C

 

Tartalék:  
Nagy Márk 10.A
Végh Levente 10.D
Mészáros Fanni 13.A

A tartalék tanulók akkor vehetnek részt a szakmai gyakorlaton, ha a 20 résztvevő egyike valamilyen okból nem tud részt venni az úton.
Minden sikeresen pályázó diákunknak szívből gratulálunk!

 

Bologna 2022

2022 áprilisának első hetében 15 károlyis diák és két kísérőtanáruk kóstolt bele az olaszoknál méltán népszerű ’dolce vita’ életérzésbe. Ez volt az első iskolai útunk Bolognába az Erasmus program keretein belül, és elmondhatjuk, hogy felejthetetlen élményekben volt mindenkinek része. Rögtön erősen indult a hét: két nap alatt bejártuk Velencét és Firenzét, festői tájakat láttunk, és természetesen már itt elkezdtük az egy hétig tartó gasztronómiai felfedezéseinket, hiszen mi mással indítanánk a menüt egy ilyen helyen, ha nem pizzával és olasz tésztával? J A hét során a magyar diákok bepillantást nyerhettek egy olasz középiskola mindennapjaiba, 5 napig szinte együtt éltek az olasz diákokkal, megnézték, milyen egy olasz matek,-töri,-művészettörténet vagy irodalomóra, bejárták az iskola egész területét, mindeközben az angol nyelvtudásukat is folyamatosan fejleszthették. Mindeközben Bolognát is bejártuk keresztül-kasul, és a héten útba ejtettük San Marino kicsiny országát is. Sok olasz-magyar barátság köttetett, ősszel pedig ugyanezzel az iskolával folytatjuk az együttműködést J

Derry nyár

Az Erasmus+ program részeként július 9-én 23 fős csoportunkkal (ja, plusz egymást váltva 2x2 tanár!) sikeresen megérkeztünk egy hónapos szakmai gyakorlatunkra, Észak-Írország második legnagyobb városába, Derrybe, a helyi North West Academy támogatásával. Az első hetet a környék, az iskola, vendéglátóink, illetve a munkáink, munkahelyeink megismerésével töltöttük. A visszajelzések alapján gyorsan és sikeresen beilleszkedtünk.

A következő hetekben a munka mellett számos programon vettünk részt – városi séták, múzeumlátogatások, közös mozizás színesítette a mindennapjainkat, illetve elutaztunk Észak-Írország fővárosába, Belfastba, valamint kirándultunk a sziget északi vidékének néhány híres látványosságához. (Downhill Beach, Giant’s Causeway.) Újra és újra megállapítottuk, hogy a sziget valóban méltó a nevéhez, vagyis: zöld. Az ír nép és Derry kultúrája, történelme rendkívül érdekes (szomorú, zaklatott, véres, stb.), ezzel nem csak a múzeumokban, de a hétköznapok legkülönbözőbb helyzetei során is lépten-nyomon szembesültünk.

Az iskola irodáitól különböző éttermeken át egészen a csemperaktárakig számos munkahelyen igyekeztünk helyt állni, hogy aztán a közös együttlétek során beszéljük meg a mindennapok eseményeit. A hangulattal igazán nem volt probléma, így nehéz szívvel búcsúztunk Derrytől, amelybe biztos, hogy mindannyian visszavágyunk majd.

2020 Erasmus+

Iskolánk az idei évben is sikeresen szerepelt Erasmus+ pályázaton!

Köznevelési és szakképzési mobilitásra több mint 350 000 eurót nyertünk!

 

Erasmus+ Broadstairs hírek!

Kedves Diákok!

Az Erasmus+ pályázaton a következő tanulók szerepeltek sikeresen és utazhatnak Broadstairsbe, az Egyesült Királyságba:


  1. Badó Bianka 11.d
  2. Baracsi Attila 10.a
  3. Bartos Bori 10.a
  4. Borza Lilien 9.c
  5. Csernus Péter 10.a
  6. Forgó Vilmos 10.c
  7. Hagya Dominik 9.a
  8. Hunfalvi Anett 11.d
  9. Jónás Andrea Petra 9.b
  10. Koska Grácia 11.b
  11. Kovács Imre Levente 10.a
  12. Kovács Virág 9.a
  13. Kulcsár Klaudia 11.d
  14. Légrády Anna 10.a
  15. Moravetz Zsanett 10.c
  16. Nánási Vanda 9.knya
  17. Németh Rita 10.a
  18. Pilczinger Ádám 9.a
  19. Suzuki Kana Vivien 10.d
  20. Szecskó Fanni 10.a
  21. Szucsics Levente 10.c
  22. Tatár-Nagy Ármin 10.a
  23. Toldi Csenge 11.a
  24. Váczy Marcell 10.a
  25. Vadász Anna 9.b
  26. Ványa Petra 9.b

Tartalék:

  1. Matisán Beatrix 10.a
  2. Kovács Zsuzsa Margit 10.d
  3. Papp Ferenc 10.c

Négy hónapos Erasmus+Pro programba bekerült:

  1. Horváth Enikő 10.a
  2. Svraka Zsófia 10.a

Tartalék:

  1. Kovács Dániel 10.d

Gratulálunk minden sikeres pályázónak, a programmal kapcsolatos információk hamarosan!

Erasmus: Hatalmas pályázati siker!

Még évekig biztosítottá vált iskolánk részvétele az európai uniós programokon!

Iskolánk szakképzési és köznevelési területen is Erasmus akkreditációt nyert az új pályázati ciklusban, és bekerültünk abba az „elitklubba”, akik több évre előre tervezhetik mobilitásaikat és nemzetköziesítési tevékenységüket. A szakképzés területén a már megszerzett mobilitási tanúsítványunkat vihetjük tovább, az 50 kiemelt intézmény között. Óriási eredmény, hogy köznevelési területen is bekerültünk a 36 kedvezményezett körébe. Mindössze három iskola mondhatja el magáról, hogy mindkét területen a nyertesek közé került!

2021-től megújult az Erasmus pályázati rendszere. Az új programszabályzat szerint mindhárom oktatási szektorban – ebből kettő, a szakképzési és a köznevelési érinti iskolánkat – van lehetőség Erasmus akkreditációra pályázni. Ennek odaítélése igazolja, hogy a pályázó magas színvonalú, a szervezet nemzetköziesítését és a fejlesztési igényeit hatékonyan és hosszú távon szolgáló Erasmus-tervet készített. Az akkreditáció érvényességi ideje alatt az akkreditált pályázók saját szektorukban egyszerűsített módon juthatnak pénzügyi támogatáshoz a mobilitási pályázati kategórián (KA1) belül.

Az elnyert támogatások segítségével új szakmai területekre is kiterjeszthetjük mobilitásainkat. Az eddigi szakmai gyakorlatok és oktatói, szakoktatói mobilitások mellett a jövőben köznevelési területen is megvalósítunk majd diákmobilitásokat (főként a 9-10. évfolyam tanulói számára), illetve lehetősége lesz szakmai oktatóink tanfolyamokon, kurzusokon való részvételére is. A korábbi hagyományaink megtartása és továbbfejlesztése – reményeink szerint – hozzájárul majd iskolánk és tanulóink versenyképességének további javulásához. Várunk mindenkit az új lehetőségeken!

Pályázatmenedzselő és nemzetköziesítési munkaközösség

Ereasmus+ Drezda

Kedves Diákok!

Az Erasmus+ pályázaton a következő tanulók szerepeltek sikeresen és utazhatnak Drezdába, Németországba:


 

  1. Birta Boglárka
  2. Dobrádi Brigitta
  3. Elek Nikolett
  4. Faragó Tamás
  5. Fehér Máté
  6. Gyuris Petra
  7. Kollár Viorika
  8. Kulimár Simon
  9. Mák Zoltán
  10. Potári Noémi
  11. Szabó Dominika
  12. Varga Dominika

Tartalék: Oláh Mónika

Megbeszélést az iskolában június 13-án, 10 órakor tartunk a résztvevőknek, megjelenésükre feltétlenül számítunk!

Gratulálunk!

Erasmus+ pályázati siker

Iskolánk 120 000 Eurót nyert a következő tanévre szakképzési mobilitására smiley

2019-ben is irány Drezda és Broadstairs laugh

Erasmus+ pályázat nyertesei 2018-19

Kedves Diákok!

Az Erasmus+ pályázaton eredményesen szerepelt tanulók angliai (Broadstairs) szakmai gyakorlatot nyertek.


4 hónapos (ErasmusPro) utat nyert:

  • Kelemen Dóra 10.A
  • Nyitrai Vanessza 10.A

1 hónapos (29 nap) mobilitáson vehet részt:

  • Cserhalmi-Etter Dóra 11.B
  • Fodor Györgyi 10.B
  • Horváth Enikő 9.A
  • Kalmár Nikolett 10.A
  • Kellner Vivien 10.C
  • Kollár Kata 10.D
  • Kovács Dániel 9.D
  • Králik Zsófia 9.A
  • Krammer Krisztián 10.C
  • Muszka Viktor 11.A
  • Nagy Vivien 10.A
  • Nagyhegyi Virág 11.B
  • Németh Merse 9.D
  • Oláh Karolina 9.knya
  • Orosz Amália 10.C
  • Schwáb Gabriella 11.A
  • Spankó Ferenc Ferdinánd 10.C
  • Svraka Zsófia 9.A
  • Szabó Dorka 11.A
  • Szilágyi Lóránt 11.B
  • Tóth Kitti 10.C
  • Vatai Ákos 9.C
  • Zelei Csenge Renáta 10.A

Tartalékok:

  1. Beregi Botond 11.A
  2. Galda Zsombor 11.C
  3. Sólyom Ramón 10.D

A nyerteseknek gratulálunk!

2018. június 25-én, hétfőn 17:00-kor a résztvevők és szüleik számára tájékoztató értekezletet tartunk, kérjük, mindenki vegyen rajta részt!

Szóbeli kérdések az angliai szakmai gyakorlatra jelentkezőknek

Interview questions for applicants for 
the Erasmus+ mobility programme – 2018


  1. Explain the geographical differences between the United Kingdom, Great Britain, England and the British Isles.
  2. Who is the PM of the UK at the moment?
  3. Which are the two big political parties in the UK?
  4. Where is the parliament, and how many chambers does it have? What are their names?
  5. Who is the monarch of the UK and how long has she been on the throne?
  6. List the most important national holidays of the UK.
  7. Which are the most significant tourist attractions of London?
  8. Which are the most famous museums of London?
  9. Since when has the UK been part of the EU?
  10. What does Brexit mean? When will the British leave the EU? 
  11. Who was Erasmus of Rotterdam?
  12. What is Cambridge famous for? 
  13. Which are the most typical English dishes? How international is English cuisine? 
  14. Why is London so multi-cultural? Where do most of the ethnic groups or nationalities come from? 
  15. Who is the current mayor of London, what is his ethnic background? Which religion does he follow?
  16. What is the tube? Which other means of transportation can you find in London?
  17. What is the oyster card? How can you use it? 
  18. What is Greenwich famous for?
  19. What is the difference between cider, ale and stout?
  20. How much is one pint in millilitres?
  21. How much is 70 miles/hour in km/hour?
  22. What is the official currency of the UK? Read out the following price tags: 4.99, 0.45, 1.50, 10p
  23. Explain the procedure of getting on an airplane. Which steps do you need to take?
  24. What kinds of objects are prohibited to be taken on board of an aeroplane? 
  25. Who are the immigration officers? What kind of questions do they normally ask from passengers?
  26. What is the significance of Dover in terms of historic architecture, geography and transportation?
  27. Where is Broadstairs situated? What do you know about this town? 
  28. What is the loop in Broadstairs? 
  29. What is Westwood Cross in Broadstairs? 
  30. Which famous person lived in Broadstairs in the 19th century? What do you know about him? 
  31. What kind of stores/shops are Marks&Spencer, Waterstones, Cooperative, Get Fresh, B&M store?
  32. What does KSE stand for? What kind of role does it play in this one month mobility program?

SITUATIONS – ROLE PLAY

  1. Why would you like to take part in this mobility program? What are its greatest benefits?
  2. What kind of rules do you think you have to follow at a host family in England?
  3. Ask a few questions from your new boss/manager about your work placement.
  4. You are lost in London. Ask a passer-by to give you directions.
  5. Describe your school to a German student and what it specialises in.

Károlyis Diákok! Külföldi utazási lehetőség!

erasmus plusz

Károlyis Diákok! Külföldi utazási lehetőség!

Iskolánk a következő tanévben újra részt vesz a Erasmus+ szakmai mobilitáson, amely keretei közt egy hónapot tölthetnek iskolánk tanulói Angliában illetve Németországban szakmai gyakorlaton!

Kik jelentkezhetnek: Akik augusztusig (Angliába utazóknál októberig) betöltik a 16. életévüket, és még nem vettek részt Erasmus+ mobilitáson.

Hogyan lehet jelentkezni: Egy magyar nyelvű motivációs levéllel, miért szeretné a pályázó megragadni ezt a lehetőséget. Ezt adja oda az osztályfőnökének vagy a nyelvtanárának vagy a szervezőknek legkésőbb május 25-ig!

Röviden az Erasmus+ programról: A szakmai mobilitás során a diákoknak lehetőségük lesz kipróbálni magukat helyi kis- és középvállalkozásoknál, megismerhetik ezeknek a külföldi vállalatoknak a működését, felépítését. Két célállomása a programnak Drezda (Németország) és Broadstairs (Anglia). A német kiutazáson 12 fő vehet részt, és augusztus 18-tól szeptember 15-ig tart, Angliába 25 fő utazhat, október 7-től november 4-ig. A szakmai gyakorlat mellett sok szabadidős tevékenység és nyelvgyakorlási lehetőség színesíti a programot.

Várjuk minden érdeklődő jelentkezését és kövesse figyelemmel az iskola honlapján az Erasmussal kapcsolatos híreket!


Részletek:

Pályázat Károlyis Diákoknak angliai és németországi szakmai gyakorlatra: ERASMUS+ PÁLYÁZAT 2018

Az Európai Unió Erasmus+ programjának keretében idén is részt vehetnek diákjaink külföldi INGYENES 4 hetes szakmai gyakorlaton. Az előző évekhez hasonlóan az Egyesült Királyság (Broadstairs) mellett Németországba is szervezünk szakmai gyakorlatot a festői Drezda városába.

Na de miért is jelentkezzek?

Projektünk címe: Elméletből a gyakorlatba - kis- és középvállalkozások európai rendszere. A projekt célja, hogy tanulóink megismerkedjenek a fejlett nyugat-európai vállalkozási kultúrával, cégek működésével, felépítésével, a mindennapi munkafolyamatokkal olyan szakmaterületeken, amelyek keretében képezzük diákjainkat (közgazdaság, kereskedelem,

marketing, üzleti adminisztráció, ügyvitel). A négy hetes kint tartózkodás keretében fejlődhet nyelvtudásod, interkulturális készséged, szakmai tapasztalathoz juthatsz, belekóstolhatsz a munka világába, mindezt az angol vagy a német nyelv folyamatos használatával, idegennyelvi környezetben. A szakmai gyakorlatot nyelvtanfolyam, esti közösségi programok és hétvégi kirándulások színesítik, megismerkedhettek az angol és a német épített örökséggel, történelemmel és kultúrával. A program a tanulók számára ingyenes, ezt az EURÓPAI UNIÓ ERASMUS+ programja teszi lehetővé a Tempus Közalapítvány közreműködésével. Ha kíváncsi vagy hogy érezték magukat az előző években a programban résztvevő Károlyis diákok, olvass bele az általuk írt blogba, (elérheted az iskola honlapjáról: Diákélet/Erasmus+), vagy nézd meg az összefoglaló videókat:

Broadstairs:

{phocadownload view=youtube|url=https://www.youtube.com/watch?v=bGU9WE46kHg}

Drezda: 

{phocadownload view=youtube|url=https://www.youtube.com/watch?v=5qweHC0quOc}

Ha részt szeretnél venni bármelyik szakmai gyakorlaton a következő módon jelentkezhetsz:

Fogalmazz meg egy magyar nyelvű motivációs levelet azzal kapcsolatban, hogy miért szeretnél részt venni a projektben és add le a szervezőknek legkésőbb 2018 május 25-ig. Nevedet ne írd rá csak egy jeligét! Egy külön lezárt borítékban egy lapon csatold a nevedet, osztályodat és a jeligét. A borítékon csak a jeligéd szerepeljen. Mindez az objektív, anonim kiválogatást szolgálja és biztosítja az esélyegyenlőséget. A motivációs levél maximum egy gépelt oldal terjedelmű legyen (12-es betű, 1,5-es sortáv). A motivációs leveledet és a borítékot a jelige feloldásával add le a megadott határidőig a szervezőknek, nyelvtanárodnak vagy osztályfőnöködnek.

A szakmai gyakorlatra jelentkezhet minden Károlyis diák amennyiben:

A német út esetében (ideje: 2018. augusztus 18. – szeptember 15.)

2018. augusztus 15-ig betölti 16. életévét legalább B1 szintű német nyelvtudással rendelkezik

Az angliai út esetében (ideje: 2018. október 6. – november 4.)

2018. október 5-ig betölti 16. életévét legalább B1 szintű angol nyelvtudással rendelkezik

Ha bizonytalan vagy nyelvtudásod szintjét illetően, érdeklődj nyelvtanárodnál, vagy oldj meg otthon egy korábbi középszintű érettségit. Legalább 70%-ot kell elérni. A kiválogatás során minden osztálytípust (pl két tanítási nyelvű, nyelvi előkészítős, 4 éves tagozatok) külön értékelünk, a jelentkezők arányában minden tagozatról/osztálytípusból fognak bekerülni tanulók. A válogatás során 100 pontot lehet elérni.

magyar nyelvű motivációs levél (10 pont) angol vagy német nyelvű fogalmazás (20 pont) szóbeli interjú célnyelven (30 pont) 2018. év végi jegyek az érettségi tárgyakból: nyelv, matek, töri, magyar (20 pont) magatartás és szorgalom jegyek (10 pont) osztályfőnöki értékelés a tanuló közösségi munkájáról, aktivitásáról, általános hozzáállásáról (rövid szöveges értékelés, 10 pont) plusz 5 pont kapható versenyszereplésért vagy hátrányos helyzetért

JELENTKEZZ BÁTRAN, IRÁNY ANGLIA VAGY NÉMETORSZÁG!

A szervezők:

  • Kéri Anita
  • Gere Gábor
  • Módos Csaba
  • Bíró Gergely

Hatalmas pályázati siker

Hatalmas pályázati siker a tanév kezdetén:

erasmus2

Szakképzési mobilitási tanúsítványt (VET Mobility Charter) nyert iskolánk a Tempus Közalapítványtól, amellyel a következő 3 évben egyszerűsített módon tudunk európai projekteket megvalósítani!

Több hónapig dolgoztunk rajta, nagyon szerettük volna .... és sikerült :)

Összesen 7 iskola büszkélkedhet ezzel a tanúsítvánnyal az idén, Köztük a Károlyi! :)

http://www.tpf.hu/palyazatok/574/palyazati-eredmenyek

ERASMUS+ TRÉNINGEN JÁRTUNK FINNORSZÁGBAN

Idén Finnországban került megrendezésre a „nemzetköziesítési stratégiák a szakképzésben” című szeminárium, a holland, a finn és a magyar Erasmus+ programokat koordináló Nemzeti Ügynökségek szervezésében 2017. szeptember 10-13. között. A cél az volt, hogy minél több országból érkezzenek szakképzési mobilitási projekteken dolgozó kollégák és intézményi döntéshozók, és a stratégiai gondolkodás elsajátítása, fejlesztése mellett, megosszák egymással eddigi tapasztalataikat. A szeminárium a nemzetköziesítést, mint az intézmény céljainak megvalósítását segítő stratégiai eszközt mutatta be, és hozzájárult a stratégiai gondolkodás kialakításához. A szemináriumon 12 ország képviselői vettek részt, Magyarországot két iskola képviselte, akiket a Tempus Közalapítvány külön pályázat keretében választott ki, figyelembe véve a pályázók eddigi tapasztalatát és a jelenlegi nemzetköziesítési tevékenységet. A tréningen Balogh Ervin, iskolánk igazgatója, és a nemzetköziesítési stratégiáért felelős egyik projektkoordinátor, Módos Csaba vett részt. Rendkívül hasznos volt a tréning, és nagyban hozzájárult iskolánk hosszú távú céljainak megvalósításához. A tartalmi-szakmai beszámolót az érdeklődők lentebb olvashatják. A közös munka után nyílt lehetőség megismerni a környék kulturális nevezetességeit, jártunk a híres finn építész, Eliel Saarinen múzeummá alakított házában, aki többek között az 1900-as párizsi világkiállítás finn pavilonját, a Finn Nemzeti Múzeumot és a Helsinki főpályaudvart is tervezte, illetve rövid városnézés keretében ellátogattunk Helsinkibe is. Úgy érezzük hozzá tudtunk járulni a szeminárium sikeréhez, a megismert európai kollégák elismeréssel szóltak eddigi, egyre szerteágazóbb, nemzetköziesítési tevékenységünkről.

Nemzetköziesítési stratégiák

Nemzetköziesítési stratégiák a szakképzésben szeminárium

Internationalisation Strategies in Vocational Education and Training

2017. szeptember 10-13. Mayvik, Finnország

A képzés célja a nemzetköziesítési stratégia kialakításának elsajátítása, és a már létező nemzetközi programok stratégiai szintű értelmezése, és az iskola hosszú távú stratégiájába ágyazása volt. Írott formában kidolgozott nemzetköziesítési stratégiára részben a programok tervezhetősége, hosszú távú fenntarthatósága és eredményeinek értelmezése miatt van szükség, illetve megléte követelmény a mobilitási tanúsítványi pályázat benyújtásakor.

A képzés elején megismerkedtünk az európai oktatási keretstratégiákkal és trénereink felvázolták milyen globális trendek mentén érdemes hosszú távon tervezni iskolánk tevékenységét. Egyre szűkülő globális erőforrások mellett regionálisan eltérő demográfiai trendek figyelhetők meg: például öregedő Európa, fiatalodó Ázsia és Afrika, vagy változó munkahelyi elvárások a képzettség és a készségek, kompetenciák terén. A globális gazdaság összefonódásai és az információáramlás is új kihívások elé állítják majd tanulóinkat a jövőben a munka világában. A nemzetköziesítési stratégia ilyen globális, és ország és régió-specifikus lokális kihívásokra keresi a választ. Fontos meghatározni, hogy milyen céljai vannak az adott intézménynek, és hogy a nemzetközi programok, mint eszközök, hogyan segíthetik elő az intézményi célok elérését.

Kisebb csoportokban igyekeztünk beazonosítani az intézményi célokat. Iskolánk esetében az egyik ilyen kidolgozott cél az iskola vonzerejének megőrzése és növelése, amit a hozzánk jelentkező általános iskolások számával tudunk mérni. A presztízs növelésének egyik eszköze lehet a nemzetközies arculat hangsúlyozása, hatékony marketingtevékenység segítségével.

Két esett-tanulmányt is volt módunk megvizsgálni, egy finn és egy holland intézmény mutatta be nemzetköziesítési stratégiáját és mobilitási és egyéb programjaikat. A jó gyakorlatok után minden intézmény felvázolta egy idővonal segítségével eddigi nemzetközi együttműködésre épülő programjait (a Károlyi idővonalát lásd a lentebb). Ekkor ébredtünk rá, hogy ezen a területen közel két évtizedes tapasztalata van iskolánknak.

A célok és a stratégia megalkotása után az akcióterv kialakítás következett, illetve annak meghatározása, hogy milyen indikátorok mentén kell majd az elért eredményeket ellenőrizni, kimutatni. Rendkívül hasznos honlapokkal, elméleti hátteret megalapozó anyagokkal és online segédlettekkel is megismerkedtünk, amelyek mind hozzájárulhatnak egy átfogó, és az iskola általános terveibe és céljaiba illeszthető nemzetköziesítési stratégia kialakításához.

30 éves az Erasmus+

logo

Iskolánk projektkoordinátorai (Gere Gábor, Bíró Gergely és Módos Csaba) szakmai bemutatót tartottak az Erasmus+ program 30 éves születésnapi konferenciáján, 2017. május 30-án. A nagyszabású rendezvényen, a közoktatás minden szektorából érkező több száz résztvevővel együtt, meghallgattuk a prominens meghívottak ünnepi köszöntőit. A fiatalok munkaerő-piaci esélyeinek javításával kapcsolatos beszédében Pölöskei Gáborné, szakképzésért és felnőttoktatásért felelős helyettes államtitkár méltatta iskolánk Erasmus+ projektjét, mint a 2016-os év két kitüntetett, vagyis Nívódíjjal elismert programjának egyikét. Élmény volt végighallgatni a néhány személyes sikertörténetet, hogy mit adott Szó Gellért cukrásznak (Magyarország tortája kétszeres győztes), Davidovics László igazgatónak (2015-ben Európai Polgári Díj), vagy Katona Krisztinának (nívódíjas közösségi és rehabilitációs célú művészeti projektek) az Erasmus+ program. A tortavágás után következtek a szakmai workshopok, ahol a felkért projektkoordinátorok bemutatták azokat a módszereket, amiket projektjeik során ismertek meg. A szakképzési szektort két bemutató képviselte. Úgy gondoltuk a leghasznosabb azokat a módszereket bemutatnunk, amelyeket magunk dolgoztunk ki a mobilitási projektben részt vevő tanulók kompetencia fejlődésének mérésére. A résztvevők kérdéseinek megválaszolásában egyik korábbi résztvevőnk, Balázs Fruzsina is segített. Az érdeklődők elismerően szóltak a projekt során alkalmazott, különböző kompetenciák mérését szolgáló feladatokról, eszközökről, és átvételre, saját projektjeikben alkalmazásra érdemesnek tartották. A Tempus Közalapítvány munkatársai a helyszínen, és külön levélben is megköszönték közreműködésünket.

http://tka.hu/hir/7724/ezt-adhatja-az-erasmus

Erasmus+

Mobilitás résztvevői

flag united kingdom24  Angliai mobilitás résztvevői:

  1. Ardai Adrienn – 10.c
  2. Balázs Fruzsina – 10.a
  3. Bálint Alexandra – 9.c
  4. Bátki Marcell – 9.a
  5. Floarea-Petrache Szabolcs – 9.a
  6. Harsányi Bettina – 10.a
  7. Kiss Alexandra – 9.a
  8. Kovács Krisztina Vilma – 10.d
  9. Magyar Dávid – 10.c
  10. Major Anna – 9.b
  11. Mihályfi Jennifer – 10.c
  12. Morvai Flórián – 10.a
  13. Ocetkiewicz Botond – 10.e
  14. Sághy Enikő – 10.d
  15. Sándor Noémi – 9.knya
  16. Szabó Dániel – 9.a
  17. Ványi Panna – 10.a
  18. Zsoldos Mátyás Koppány – 9.a
  19. OKJ-s tanuló (későbbi elbírálású)
  20. OKJ-s tanuló (későbbi elbírálású)

Tartalék:

  1. Nagy Vivien – 9.knya
  2. Szilágyi Lóránt – 9.b

flag germany24 Német mobilitás résztvevői:  

  1. Dännler Réka
  2. Demeter Dorottya
  3. Domonkos Szilvia
  4. Fekete Zsolt
  5. Gintli Eszter
  6. Gligor Klaudia
  7. Horváth Csenge
  8. Horváth Dániel
  9. Pap Petra
  10. Pásztor Dávid
  11. Pencsov Alexandra
  12. Péter Csilla
  13. Rácz Zita
  14. Rózsa Anett
  15. Smahulya Szabina
  16. Sólyom Petra
  17. Soóky Levente Zsolt
  18. Surák Lili
  19. Szalay Janka
  20. Váczi Béla

Tartalék:

  1. Skultéti Viktória
  2. Kelen Lili